Un cartón y un dibujo de Cavalier d'Arpino en Madrid
A cartoon and a drawing by Cavalier D’arpino in Madrid
Authors
Redín Michaus, GonzaloIdentifiers
Permanent link (URI): http://hdl.handle.net/10017/60371DOI: 10.3989/aearte.2019.02
ISSN: 0004-0428
Date
2019Funders
Agencia Estatal de Investigación
Bibliographic citation
Archivo Español de Arte, 2019, v. XCII, n. 365, p. 17-24
Keywords
Cavalier d'Arpino
Giuseppe Cesari
Saftleven
Dibujo
Cartón
Biblioteca Nacional de España
Colección Casa de Alba
Drawing
Cartoon
Project
info:eu-repo/grantAgreement/AEI/Plan Estatal de Investigación Científica y Técnica y de Innovación 2013-2016/HAR2017-86804-P/ES/DIBUJO ITALIANO Y ESPAÑOL DEL SIGLO XVI EN LA BIBLIOTECA NACIONAL DE ESPAÑA
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Version
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Rights
© 2019, CSIC
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
El texto presenta un cartón adquirido en Italia por el XIV duque de Alba (Colección Casa de Alba) atribuido hasta
ahora a Fra Bartolomeo, pero que es obra de Giuseppe Cesari, conocido como Cavalier d’Arpino, y está directamente
relacionado con el fresco que este pintó en la Colegiata de San Lorenzo de Zagarolo.
Atribuye al pintor un dibujo inédito en la Biblioteca Nacional, a situar durante su etapa juvenil, y realiza algunas
consideraciones sobre un folio que tradicionalmente se le han asignado en la misma institución y es más bien obra de
su taller. Por último, se identifica una copia, acompañada con el nombre del holandés Cornelis Saftleven, del fresco
de la Asunción de María de Cesari en la bóveda de la Capilla Olgiati en Santa Prassede de Roma. This text presents a cartoon acquired in Italy by the 14th Duke of Alba (Colección Casa de Alba) previously associated with Fra Bartolomeo, but in fact the work of Giuseppe Cesari, known as Cavalier d’Arpino. It is directly related
to the fresco he painted in the Colegiata de San Lorenzo de Zagarolo.
The author attributes an anonymous drawing in the Madrid Biblioteca Nacional to Cesari, placing it within an
early stage of his career, and offers some considerations on a sheet in the same collection, which has historically been
associated with the painter although it is probably a product of his workshop. Lastly, he identifies a copy by the Duch
artist Cornelis Saftleven of Cesari’s fresco in the dome of the Olgiati Chapel in Santa Prassede in Rome.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
carton_redin_AEA_2019.pdf | 1.063Mb |
|
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
carton_redin_AEA_2019.pdf | 1.063Mb |
|