Venganza femenina y oriental en la música de Los amantes de Teruel de Hartzenbusch (1806-1880)
Authors
Barba Dávalos, MarinaDate
2021-03-02Bibliographic citation
Nassarre: Revista Aragonesa de Musicología, 2021, n. 37, p. 129-147
Keywords
Juan Eugenio Hartzenbusch
Música del drama romántico español
Los amantes de Teruel
Canta-actriz
Ramón Carnicer
Juan Eugenio Hartzenbusch
Spanish romantic drama music
Los amantes de Teruel
Singer-actress
Ramón Carnicer
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Version
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
El hallazgo de la música de Los amantes de Teruel de Juan Eugenio Hartzenbusch permite contemplar este drama romántico desde una perspectiva global. El único momento musical de la obra se ubica en el punto de máxima intensidad dramática y lo protagoniza Zulima, uno de los personajes femeninos que aporta como novedad Hartzenbusch a la leyenda de los amantes de Teruel. La música potencia el placer de la venganza que emana de los versos del autor a la vez que refleja, desde la sutileza y la delicadeza, el origen oriental de Zulima. The discovery of the music of Los amantes de Teruel by Juan Eugenio Hartzenbusch allows us to contemplate this romantic drama from a global perspective. The only
musical moment of the play is located at the point of maximum dramatic intensity and
features Zulima, one of the female characters which Hartzenbusch introduced to the legend
of the lovers of Teruel. The music reinforces the pleasure of revenge that emanates from the
author’s verses while reflecting, with subtlety and delicacy, the oriental origin of Zulima
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
venganza_barba_NASSARRE_2021.pdf | 1.912Mb |
|
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
venganza_barba_NASSARRE_2021.pdf | 1.912Mb |
|
Collections
- CIEEDU - Artículos [93]