View Item 
  •   e_Buah Home
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Estudios de historia social y económica de América
  • Estudios de historia social y económica de América - Número 12, 1995
  • View Item
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Estudios de historia social y económica de América
  • Estudios de historia social y económica de América - Número 12, 1995
  • View Item
  • Biblioteca
    • English
    • español
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

El segundo Código negro español, la religión, la humanidad y la tranquilidad y quietud públicas: la crítica realizada en 1788 al Código carolino

Show full item record
RefworksUtilizar EndNote Import
Authors
Lucena Salmoral, ManuelUniversity of Alcalá Author
Identifiers
Permanent link (URI): http://hdl.handle.net/10017/5896
Publisher
Universidad de Alcalá de Henares. Servicio de Publicaciones
Date
1995
Bibliographic citation
Estudios de historia social y económica de América, 1995, n.12, p. 117-131. ISSN 0214-2236
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Share
 
Abstract
El segundo Código Negro español fue realizado en 1783 por el oidor decano de la Audiencia de Santo Domingo don Agustin de Emparan, se estudia como necesidad del Reformismo Borbónico para su gran política esclavista de la segunda mitad del siglo XVIII, y en sus fuentes principales; el primer Código Negro u Ordenanzas de 1768 y el Informe sobre el fomento de la Agricultura en Santo Domingo. En 1788 el Consejo de Estado estudiaba reglamentar el gobierno de esclavos y ordenó una crítica a dicho Código Negro que se hizo pobre y apresuradamente. Esto permitió elaborar y publicar confiadamente la Instrucción de 1789 o tercer Código Negro español. La oposición de los dueños de esclavos hispanoamericanos a los tres Códigos evitó que estos entraran en vigor, por lo que España honrosa, y circunstancialmente, no pudo tener jamás un Código que reglamentara los derechos de los amos sobre sus esclavos, una aberración jurídica que se dio en otras colonias americanas.
 
The second Black Codex, drafted in 1783 by the Santo Domingo Court's doyen judge, Agustín de Emparán, is analyzed as the Bourbon Reformism's need to revise its slavery policy in the second half of the 18th century, as well as through its most important sources: the first Black Codex or 1768 Ordinances and the Report on Santo Domingo's Agricultural Development. In 1788 the Council of State was considering regulating slavery and commíssioned a review on the above-mentioned Codex, which was carried out quickiy and very pooriy. This review made it possible to confidently draft and publish "La Instrucción de 1789", or third Spanish Black Codex. The Latin American slaveowners' opposition to the three códices prevented their enactment and, consequently, honorable Spain, as a result of such circumstances, was never able to have a Codex regulating the rights of slaveowners over their slaves, a legal aberration that also occurred in other colonies.
 
Files in this item
FilesSizeFormat
View
El Segundo Código Negro Español. ...806.7KbPDF
FilesSizeFormat
View
El Segundo Código Negro Español. ...806.7KbPDF
Collections
  • Estudios de historia social y económica de América - Número 12, 1995 [36]

Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV
 

 

Browse

All of e_BuahCommunities y CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsIn this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

My e_BuahCreate account

Help

What is e-Buah?Guide e_BuahGuide autoarchiveFAQContact us

Statistics

View Usage Statistics

Information

Open Science. Open accessOpen access PolicyPublishing permissionsCopyrightResearch datae-cienciaDatos RepositoryPlan de Gestión de Datos

Los contenidos se difunden en


Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV