Materiales didácticos para el desarrollo de la competencia intercultural en el aula de español como L2 en niños hablantes de namtrik
Authors
Chamorro Mejía, MónicaIdentifiers
Permanent link (URI): http://hdl.handle.net/10017/57037DOI: 10.37536/rr.1.1.2021.1502
ISSN: 2792-5897
Publisher
Editorial Universidad de Alcalá
Date
2021Bibliographic citation
Recursos para el Aula de Español, v.1, n.1 (2021), pp. 95-150. ISSN 2792-5897
Keywords
Lenguas indígenas
Hablantes de namtrik
Competencia intercultural
Materiales didácticos
Español L2
Educación primaria
Indigenous languages
Namtrik speakers
Intercultural competence
Didactic materials
Spanish L2
Primary education
Description / Notes
The materials presented below are the result of a research project about the
difficulties in learning Spanish experienced by children who speak Namtrik, an
indigenous language currently spoken in southwestern Colombia, as their mother
tongue. At the time of the study, the children were enrolled in the fifth year of Primary
School at the Misak Mamá Manuela Educational Institution, a bilingual school belonging
to the educational network of the Misak indigenous community, located inside the
Resguardo de Guambía. In order to contextualise the materials, firstly, the current
situation of the Colombian indigenous bilingual school is described within the perspective
of the linguistic policies of the Colombian State throughout its republican history;
secondly, the characteristics of the Misak people are detailed; and thirdly, the didactic
proposal, consisting of four sequences of activities aimed at developing the intercultural
competence, is presented.
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Version
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
Los materiales que se presentan a continuación son el resultado de una
investigación acerca de las dificultades de aprendizaje del español como segunda lengua
de niños hablantes de namtrik, una lengua indígena actualmente hablada en el
suroccidente de Colombia. Los niños, en el momento en el que se realizó este estudio,
estaban matriculados en el quinto año de educación primaria en la Institución Educativa
Misak Mamá Manuela, una escuela bilingüe que pertenece a la red educativa de la
comunidad indígena misak, ubicada en el interior del Resguardo de Guambía. Para
contextualizar los materiales, se describe, en primer lugar, la situación actual de la escuela
indígena bilingüe colombiana dentro de la perspectiva de lo que han sido las políticas
lingüísticas del Estado colombiano a lo largo de su historia republicana; en segundo lugar,
se detallan las características del pueblo misak; y, en tercer lugar, se presenta la
explicación de la propuesta didáctica, constituida por cuatro secuencias de actividades
centradas en el desarrollo de la competencia intercultural.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
materiales_chamorro_Rr_2021.pdf | 6.810Mb |
![]() |
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
materiales_chamorro_Rr_2021.pdf | 6.810Mb |
![]() |