Influence of cultural and historical context in the film adaptations of Charles Bukowski's work
Authors
Martínez Calzada, LucíaDirector
Echauri Galván, BrunoDate
2022Affiliation
Universidad de AlcaláBibliographic citation
Martínez Calzada, Lucía. Influence of cultural and historical context in the film adaptations of Charles Bukowski's work. Trabajo Fin de Máster. Universidad de Alcalá, 2022
Keywords
Adaptation studies
Bukowski
Cultural context
Historical context
Adaptation
Estudios de adaptación
Contexto cultural
Contexto histórico
Adaptación
Document type
info:eu-repo/semantics/masterThesis
Version
info:eu-repo/semantics/acceptedVersion
Rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
Film adaptations of literary works have been linked to the problem of fidelity, valuing an
adaptation by the degree of fidelity to the original work and not by what they contribute
as independent works of art. New adaptation studies theories are emerging that place the
adaptation over the literary work, moving away from the problem of fidelity. Specifically,
the approach that concerns us in this work is that of the influence of historical and cultural
contexts on adaptations. To this end, three film adaptations of Charles Bukowski's works
have been chosen: L'amour est un chien de l'enfer (1987), Lune Froide (1991) and
Factotum (2005). In order to carry out the analysis, the place of origin of the directors,
the historical moment in which they were made, and the specific context of reception of
each of the productions will be taken into account. Through this analysis, the importance
of adaptations as cultural texts, adapting the original work but also to their own context,
can be verified. Las adaptaciones al cine de obras literarias han estado ligadas al problema de la fidelidad,
valorando una adaptación por el grado de fidelidad a la obra de origen y no por lo que
aportan como obras de arte independientes. En el campo de los estudios de adaptación
nuevas teorías que se alejan de este problema de fidelidad se han ido desarrollando,
primando la adaptación sobre la obra literaria. En concreto, el enfoque que nos ocupa en
este trabajo es el de la influencia de los contextos histórico y culturales en las
adaptaciones, para ello, se han escogido tres adaptaciones al cine de las obras de Charles
Bukowski: L’amour est un chien de l’enfer (1987), Lune Froide (1991) y Factotum
(2005). Para llevar a cabo el análisis se tendrán en cuenta el lugar de proveniencia de los
directores, el momento histórico en el que se realizaron, y el contexto de recepción
concreto de cada una de las producciones. A través de este análisis se podrá comprobar
la importancia de las adaptaciones como textos culturales, adaptando la obra original pero
también a su propio contexto.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
TFM_ Martinez_Calzada_2022.pdf | 549.6Kb |
![]() |
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
TFM_ Martinez_Calzada_2022.pdf | 549.6Kb |
![]() |