View Item 
  •   e_Buah Home
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Revista de literatura medieval
  • Revista de Literatura Medieval - Número 16/1, 2004
  • View Item
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Revista de literatura medieval
  • Revista de Literatura Medieval - Número 16/1, 2004
  • View Item
  • Biblioteca
    • English
    • español
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

La "Celestina" de Palacio, Juan de Lucena y los conversos

Show full item record
RefworksUtilizar EndNote Import
Authors
Pérez López, José Luis
Identifiers
Permanent link (URI): http://hdl.handle.net/10017/5441
Publisher
Universidad de Alcalá de Henares. Servicio de Publicaciones
Date
2004
Bibliographic citation
Revista de literatura medieval, 2004, n. 16/1, p. [121]-147. ISSN 1130-3611
Keywords
Alfonso Ortiz
Cardenal Mendoza
Celestina primitiva
Fray Tomás de Torquemada
Early Celestina
Inquisition
Juan de Lucena
Femando de Rojas
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Share
 
Abstract
En el presente artículo se publica por primera vez la Oración anónima que acompaña en el llamado «manuscrito de Palacio» al fragmento de la Celestina y al Diálogo de vida beata, obra, esta última, del converso Juan de Lucena. La Oración está escrita por un eclesiástico toledano converso -como lo fue, según los datos que aportamos, el propio Lucena- y podría tratarse de otra obra del mismo autor. Por lo que respecta al origen del manuscrito de Palacio, se defiende la posibilidad de que, dado que este códice perteneció al convento de Santa Cruz de Segovia, sede del Inquisidor general Torquemada, el motivo de aparecer allí pudo haber sido la polémica que mantuvo Lucena con el canónigo toledano Alfonso Ortiz, a causa de la oposición de aquel a las primeras condenas impuestas por la Inquisición a los conversos, lo cual le costó ser condenado él mismo por un tribunal eclesiástico. Se plantea, por último, la hipótesis de trabajo de que Juan de Lucena pudiera estar relacionado también con la autoría de la Celestina primitiva, anterior a la refundición de Rojas. El manuscrito de Palacio podría contener obras pertenecientes, o atríbuidas, a Lucena, copiadas por quien fuere. Por otra parte, son abundantes los indicios que conducen a buscar la génesis de la Celestina en el entorno toledano al que perteneció Lucena en algún momento de su vida, y al que pertenecen también Rodrigo de Cota y el propio Rojas, los conversos toledanos mencionados en los paratextos de la Comedia y de la Tragicomedia.
 
Being published for the first time, it can be found in this article the anonymous "Oración" which in the so-called "anuscript of Palace" accompanies both, the excerpt from "Celestina" and the "Dialogo de vida beata", this last work being written by the converted Juan de Lucena. The "Oración" is written by an ecclesiastic convert from Toledo, as was Lucena himself according to the information provided in this article. Thus it could be another work by the same author. With respect to the origen of the "Manuscript of Palace" we support the possibility that, given that this Codex belongued to the Saint Cross Monastery in Segovia, seat of the General Inquisitor Torquemada, the reason for appearing there could be a result of the controversy existing between Lucena and Toledan Canon Alfonso Ortiz. This controversy arose due to the opposition on the part of Lucena to the first condemmnations of the Inquisition upon the converts, which caused Lucena to be condemned himself by a ecclesiastic court. We also discuss the hypothesis that Juan of Lucena could be related to the authorship of a early "Celestina" written before Rojas's work. The "Manuscript of Palace" may contain works written supposedly by Lucena but copied by another person. There are many indications which drive us to look for the genesis of "Celestina" in the Toledan setting which Lucena belonged to at some moment of this life; the same Toledan setting to which Rodrigo de Cota and Rojas himself, the Toledan converts mentioned in the paratext of the "Comedia" and the "Tragicomedia", also belonged.
 
Files in this item
FilesSizeFormat
View
La Celestina de Palacio, Juan ...1.367MbPDF
FilesSizeFormat
View
La Celestina de Palacio, Juan ...1.367MbPDF
Collections
  • Revista de Literatura Medieval - Número 16/1, 2004 [14]

Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV
 

 

Browse

All of e_BuahCommunities y CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsIn this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

My e_BuahCreate account

Help

What is e-Buah?Guide e_BuahGuide autoarchiveFAQContact us

Statistics

View Usage Statistics

Information

Open access. Open ScienceOpen access PolicyPublishing permissionsCopyrightResearch datae-cienciaDatos RepositoryPlan de Gestión de Datos

Los contenidos se difunden en


Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV