Matemáticas manipulativas en Educación Secundaria
Authors
Oliver González-Ortega, ElenaDate
2022Affiliation
Universidad de AlcaláBibliographic citation
Oliver González-Ortega, Elena. Matemáticas manipulativas en Educación Secundaria. Trabajo Fin de Máster. Universidad de Alcalá, 2022
Keywords
Matemáticas
Materiales manipulativos
Enseñanza
Aprendizaje
Constructivismo
Metodología y probabilidad
Mathematics
Manipulative materials
Teaching
Learning
Constructivism
Methodology and probability
Description / Notes
Lastra Sedano, Alberto (codirector)
Document type
info:eu-repo/semantics/masterThesis
Version
info:eu-repo/semantics/acceptedVersion
Rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
Año tras año, se han llevado a cabo investigaciones sobre los procesos de enseñanza y aprendizaje de las matemáticas debido a la necesidad de cambiar o mejorar las metodologías tradicionales. Una de las propuestas más conocidas en los últimos años es la incorporación de los materiales manipulativos, siendo el centro de interés para muchos matemáticos y psicólogos dedicados a la educación.
El trabajo tiene como objetivo profundizar sobre diferentes aspectos de los materiales manipulativos, así como el origen, las ventajas o inconvenientes que conlleva su uso, la importancia de incluirlos en el aula o su clasificación. Además, este tipo de recursos se centrarán en los contenidos de una parte importante de las matemáticas, la probabilidad, y se propondrán procedimientos y estrategias útiles para implementarlos en el aula. Every year, research has been carried out on the processes of teaching and learning mathematics due to the need to change or improve traditional methodologies. One of the best known proposals in recent years is the incorporation of manipulative materials, being the focus of interest for many mathematicians and psychologists dedicated to education.The aim of this work is to explore different aspects of manipulative materials, such as their origin, the advantages and disadvantages of their use, the importance of including them in the classroom and their classification. In addition, this type of resource will focus on the contents of an important part of mathematics, probability, and useful procedures
and strategies will be proposed to implement them in the classroom.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
TFM_Oliver_Gonzalez_Ortega_2022.pdf | 605.5Kb |
|
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
TFM_Oliver_Gonzalez_Ortega_2022.pdf | 605.5Kb |
|