Re-membering the Politics of Affective-Emphatic Approaches towards the Holocaust: From Identification to (Mis)appropriation
Authors
Fernández Gil, María JesúsDate
2018Bibliographic citation
Oceánide, 2018, n. 10
Keywords
Holocaust
Memory
Identification
Aappropriation
(Re)writing
Holocausto
Memoria
Identificación
Apropiación
(Re)escritura
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Version
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Rights
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
Utilizando como referente la aritmética narrativa de la que se vale el United States Holocaust Memorial Museum, este artículo se centra en los procesos de re-articulación a los que ha estado sujeta la memoria del Holocausto, para lo cual se incide en el papel que ha desempeñado la americanización del Holocausto, pero también otros procesos más recientes de (re)escritura. Se prestará especial atención a los usos que alientan, por medio de la analogía, un acercamiento afectivo y empático al sufrimiento del Otro. Estas (re)escrituras, promovidas por las interacciones que caracterizan diversos aspectos de la vida contemporánea, evocan el recuerdo del genocidio nazi como pretexto para que los grupos victimizados reclamen reconocimiento por el sufrimiento al que han estado expuestos e interpretan, con una maniobra a la que William F. S. Miles se ha referido como ?nativización intelectual?, el pasado a la luz de la experiencia histórica del Holocausto. Ese es precisamente el proceso al que recurre Caryl Philipps en The Nature of Blood, donde propone una respuesta al Holocausto mediada por los tropos y las figuras que definen la época postcolonial. Al hilo de las acusaciones de apropiación del Holocausto surgidas con motivo de estos enfoques basados en la identificación, el artículo reflexiona también sobre las cuestiones que suscita la transformación del Holocausto en un paradigma de moralidad abierto. Starting with an analysis of the narrative arithmetic at work at the United States Holocaust Memorial Museum, this paper focuses
its attention on the process of memory re-articulation to which the Holocaust has been subject, first and foremost, through its
Americanisation but also through other more recent meaning-shaping forces. Special emphasis will be placed on uses that press
—through analogy— for an affective-empathic approach towards cases of Others’ suffering. These rewritings —fostered by the
spiraling interactions that characterise various aspects of modern life— use the memory of the Nazi genocide as a venue for
victims’ groups to battle over recognition of the oppression inflicted upon them and also to understand, by means of a process
which William F. S. Miles refers to as “intellectual nativization”, their past in terms of the historical experience of the Holocaust.
Such is, for example, the process at work in Caryl Philipps’ The Nature of Blood, a response to the Holocaust mediated by the
tropes and figures available at the postcolonial era. At the light of the accusations of Holocaust appropriation elicited by this kind
of identification-based approaches, the paper shall also reflect on the issues at stake in the transformation of the Holocaust into
an unbound “morality” paradigm.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
remembering_fernandez_oceanide ... | 718.6Kb |
|
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
remembering_fernandez_oceanide ... | 718.6Kb |
|
Collections
- FILOMOD - Artículos [229]