Will I need a true love’s kiss? The use of parody and popular culture as social commentary in new radio theatre
Authors
Sanagustín Cabrero, AndreaDate
2022Bibliographic citation
Sanagustín Cabrero, Andrea. Will I need a true love’s kiss? The use of parody and popular culture as social commentary in new radio theatre. Trabajo Fin de Grado. Universidad de Alcalá, junio 2022
Keywords
parody
popular culture
theatre
social criticism
social commentary
parodia
cultura popular
teatro
crítica social
comentario social
Description / Notes
33 p.
Bibliografía: p. 29-30
Document type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
Version
info:eu-repo/semantics/acceptedVersion
Rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
Esta tesis final tiene como objetivo analizar el uso de la parodia en el contexto de la cultura
popular a través de dos obras de teatro radiófonicas como forma de criticar la cultura y las
modas británicas actuales. Las obras fueron escritas y producidas por la Cambridge University
Light Entertainment Society, un grupo de comedia amateur fundado en la Universidad de
Cambridge, Reino Unido, en 1958. Comienza con un análisis histórico de la parodia como
género y su evolución, tanto teórica como formal, desde Rose y Bradbury a Hutcheon. A
continuación, se aborda el análisis de tres aspectos de las obras que ahondan en el comentario
social: la apariencia y el tratamiento de los personajes femeninos, la crítica social y política, y
la representación LGTBQ+. La inclusión de comentarios sociales y políticos disfrazados de
mera parodia humorística en obras juveniles refuerza la crítica del consumidor a los medios
normativos y la manera en que la generación más joven se rebela contra los estándares
establecidos. This final dissertation aims to analyse the use of parody within the context of popular culture
in two radio plays as a way to criticise current British culture and trends. The plays were written
and produced by the Cambridge University Light Entertainment Society, an amateur comedy
group founded within the University of Cambridge, UK, in 1958. The discussion begins with a
historical summary of parody as a genre and its theoretical, as well as formal, evolution, from
Rose and Bradbury to Hutcheon. It is followed by an in-depth analysis of three aspects of the
plays that delve into social commentary: appearance and treatment of female characters, social
and political criticism, and LGBTQ+ representation. The inclusion of social and political
commentary disguised as mere humoristic parody in ostensibly unpolished young writing
reinforces consumer criticism of normative media and the ways in which the younger
generation rebels against set standards.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
TFG_Sanagustin_Cabrero_2022.pdf | 549.4Kb |
![]() |
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
TFG_Sanagustin_Cabrero_2022.pdf | 549.4Kb |
![]() |
Collections
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Responsabilidad social corporativa de la empresa: respuesta a la legitimación y configuración de la dimensión societaria de la empresa
García Echevarría, Santiago (2017-05-09) -
La dimensión societaria de la encíclica "Laudatio Si": exigencias al ordenamiento económico-social
García Echevarría, Santiago (2016-02) -
La dimensión societaria del empleo juvenil: Clave de la sostenibilidad de la economía y de la sociedad
García Echevarría, Santiago (2016-10)