View Item 
  •   e_Buah Home
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Pulso : revista de educación
  • Pulso - Número 31, 2008
  • View Item
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Pulso : revista de educación
  • Pulso - Número 31, 2008
  • View Item
  • Biblioteca
    • English
    • español
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Proyecto "Libro Abierto"

Show full item record
RefworksUtilizar EndNote Import
Authors
Pifarré Vidal, Joan
Identifiers
Permanent link (URI): http://hdl.handle.net/10017/5183
Publisher
Escuela Cardenal Cisneros. Centro Adscrito a la UAH
Date
2008
Bibliographic citation
Pulso, 2008, n.31, p. 181-196. ISSN 1577-0338
Keywords
Atención a la diversidad
Sistemas de lectura analíticos y globales
Pedagogía de la comunicación
Pedagogía
Attention to diversity
Reading systems and analytical global pedagogy of communication
Pedagogy
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Share
 
Abstract
Nuestro proyecto es, ante todo, una medida de atención a la diversidad en el ámbito de la lectura basada en una experiencia en el aula con un estilo inclusivo, utilizando el sistema de pizarra digital e incluyendo contenidos personalizados que se difunden en la web de la escuela. Presentamos las actividades de lectura a partir de dos premisas básicas. Por un lado, y desde un punto de vista cognitivo, apostamos por la combinación de sistemas de lectura analíticos y globales. Por el otro, el alma del proyecto ¿Libro abierto¿, la pedagogía de la comunicación, y más en concreto, la dimensión ideológica de la empatía defendida por Mario Kaplún (1998). En nuestro proyecto creemos en la empatía y cómo de ésta se derivan actitudes positivas de motivación y participación activa. Por todo ello, adaptamos los contenidos a la realidad de los alumnos y realizamos actividades de lectura relacionadas con su vida escolar (excursiones, visitas a museos, obras de teatro, actividades escolares,...).
 
Our project aims at attending to diversity in the reading field by providing an innovative experience. Its main characteristics are its inclusive orientation, the use of interactive whiteboards and the inclusion of personalised contents which are displayed on the school website. We propose a set of reading activities which stem from two basic premises. On the one hand, from a cognitive of view, we support the use of both analytical and global reading methods. On the other hand, the core of our project “Libro abierto” (Open book) lies on the communication pedagogy supported by Mario Kaplún (1998). This author highlights the ideological dimension of empathy. In our project, we believe in empathy and how it can be the source of positive attitudes, such as an increase of motivation and active participation. For this reason, we adapt contents to the actual conditions of students, and carry out reading activities related to their school life (outings, museum visits, theatre plays, school tasks, and so on).
 
Files in this item
FilesSizeFormat
View
Proyecto Libro abierto.pdf2.094MbPDF
FilesSizeFormat
View
Proyecto Libro abierto.pdf2.094MbPDF
Collections
  • Pulso - Número 31, 2008 [10]

Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV
 

 

Browse

All of e_BuahCommunities y CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsIn this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

My e_BuahCreate account

Help

What is e-Buah?Guide e_BuahGuide autoarchiveFAQContact us

Statistics

View Usage Statistics

Information

Open Science. Open accessOpen access PolicyPublishing permissionsCopyrightResearch datae-cienciaDatos RepositoryPlan de Gestión de Datos

Los contenidos se difunden en


Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV