Ecojustice poetry in the "BreakBeat Poets" anthologies
Autores
Werbanowska, MartaIdentificadores
Enlace permanente (URI): http://hdl.handle.net/10017/51752DOI: https://doi.org/10.37536/ecozona.2022.13.1.4421
ISSN: 2171-9594
Editor
Universidad de Alcalá
Fecha de publicación
2022Cita bibliográfica
Ecozon@: European Journal of Literature, Culture and Environment, v. 13, n. 1 (2022), pp. 89-105
Palabras clave
Ecopoética
Ecojusticia
Poesía hip hop
Afroamericano
Poetas negras
Ecopoetics
Ecojustice
Hip hop poetry
African American
Black women poets
Tipo de documento
info:eu-repo/semantics/article
Versión
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Derechos
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Derechos de acceso
info:eu-repo/semantics/openAccess
Resumen
Ecological modes of thinking and an awareness of environmental (in)justice are becoming
increasingly pronounced in the ethics and aesthetics of hip hop. One area in which the culture’s growing
interest in ecology as practice and metaphor is particularly visible is hip hop poetry’s turn to ecojustice, or
an intersectional concern with social and environmental justice, liberation, diversity, and sustainability.
This article examines selected works from the first two volumes of anthologies published by Haymarket
Books as part of their "BreakBeat Poets" series, focusing on three ecojustice-oriented poems that address
animal rights, gentrification, and (un)natural disasters. Their authors—all Black women—draw from
African American history and culture to illuminate the intertwined ideological, political, and economic
dimensions of some of the most pressing humanitarian and environmental crises of today. Samantha
Thornhill’s “Ode to a Killer Whale” takes the form of a poetic monologue by the fictional character of Kunta
Kinte, revealing similarities between human and animal subjugation and inscribing animal liberation in the
Black revolutionary tradition. Candace G. Wiley’s “Parcel Map for the County Assessor” re-members and re-creates a culture of place that permeated the speaker’s countryside childhood to present the larger-than-human cost of rural gentrification. Finally, Mariahadessa Ekere Tallie’s “Global Warming Blues” juxtaposes the personal and the elemental dimensions of climate change in a blues remix that advocates for ecojustice for the disenfranchised. Las formas de pensamiento ecológicas y una conciencia de la (in)justicia medioambiental son cada vez más notables en la ética y la estética del hip hop. Un campo en el que el interés creciente de la cultura por la ecología como práctica y metáfora es especialmente visible es el del giro de la poesía de hip hop hacia la ecojusticia, o una preocupación interseccional por la justicia social y medioambiental, la liberación, la diversidad y la sostenibilidad. Este artículo analiza obras seleccionadas de los dos primeros volúmenes antológicos publicados por Haymarket Books como parte de su serie "BreakBeat Poets", centrándose en tres poemas orientados hacia la ecojusticia que abordan los derechos de los animales, la gentrificación, y los desastres (no) naturales. Sus autoras—todas mujeres negras—se inspiran en la historia y cultura afroamericanas para iluminar los enlaces entre las dimensiones ideológicas, políticas y económicas, de algunas de las crisis humanitarias y medioambientales más urgentes de nuestros días. “Ode to a Killer Whale” de Samantha Thornhill toma la forma de un monólogo poético del personaje ficticio Kunta Kinte, revelando similitudes entre la subyugación humana y la animal e inscribiendo la liberación animal en la tradición revolucionaria negra. “Parcel Map for the County Assessor” de Candace G. Wiley recuerda y recrea una cultura del lugar que permeaba la infancia en el campo de la autora para presentar el coste más-que-humano de la gentrificación rural. Finalmente, “Global Warming Blues” de Mariahadessa Ekere Tallie yuxtapone las dimensiones personal y elemental del cambio climático en un remix blues que reivindica la ecojusticia para los que se ven privados de derechos.
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