Show simple item record

dc.contributor.authorRoldán Romero, Vanesa
dc.date.accessioned2022-05-12T14:27:29Z
dc.date.available2022-05-12T14:27:29Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.bibliographicCitationEcozon@: European Journal of Literature, Culture and Environment, v. 13, n. 1 (2022), pp. 141-154
dc.identifier.issn2171-9594
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10017/51738
dc.description.abstractThe rise of new ethical anxieties in the interaction between humans and nonhumans alike has not left human social relations and philosophical frameworks unaffected. One such framework might be ecocriticism, a tool of literary analysis that, while not exceptionally new, is not yet widely applied to contemporary Irish literature. In this article, I explore one instance of the animal trope in the novel "One Day as a Tiger" (1997), written by the Irishwoman Anne Haverty. The novel could explore and denounce how Irish society has not totally rejected colonialism and its anthropocentric foundation; instead, Haverty’s fictional Ireland seems to have appropriated the colonising discourse once applied to them and turned it against the nonhuman realm, especially animals, to justify their existence as an independent State. Therefore, the aim of this article is to explore whether, and to what extent, the human protagonist of the novel otherises and reduces the nonhuman protagonist, a ewe, into a symbol of Irish nationality.en
dc.description.abstractEl surgimiento de nuevas ansiedades éticas en la interacción entre humanos y no humanos no ha dejado sin afectar a las relaciones sociales y a los marcos filosóficos. Uno de esos marcos podría ser la ecocrítica, una herramienta de análisis literario que, aunque no es excepcionalmente nueva, aún no se aplica ampliamente a la literatura irlandesa contemporánea. En este artículo, exploro una instancia del tropo animal en la novela "One Day as a Tiger" (1997), escrita por la irlandesa Anne Haverty. La novela podría explorar y denunciar cómo la sociedad irlandesa no ha rechazado totalmente el colonialismo y su fundamento antropocéntrico; en cambio, la Irlanda ficticia de Haverty parece haberse apropiado del discurso colonizador que en su día se les aplicó y lo ha vuelto contra el ámbito no humano, especialmente los animales, para justificar su existencia como Estado independiente. Por lo tanto, el objetivo de este artículo es explorar si, y hasta qué punto, el protagonista humano de la novela alteriza y reduce al protagonista no humano, una oveja, a un símbolo de la nacionalidad irlandesa.es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoengen
dc.publisherUniversidad de Alcaláes_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacionalen
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en
dc.subjectAnne Haverty
dc.subjectEcocriticismen
dc.subjectColonialismen
dc.subjectIrelanden
dc.subjectNonhumanen
dc.subjectSheepen
dc.subjectEcocríticaes_ES
dc.subjectColonialismoes_ES
dc.subjectIrlandaes_ES
dc.subjectNo-humanoes_ES
dc.subjectOvejaes_ES
dc.titleColonising the nonhuman other in Anne Haverty’s "One day as a tiger"en
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
dc.subject.ecienciaLiteraturaes
dc.subject.ecienciaLiteratureen
dc.subject.ecienciaMedio ambientees
dc.subject.ecienciaEnvironmental scienceen
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.37536/ecozona.2022.13.1.4319
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen
dc.identifier.publicationtitleEcozon@: European Journal of Literature, Culture and Environment = Revista Europea de Cultura, Literatura y Medioambiente
dc.identifier.publicationvolume13
dc.identifier.publicationlastpage154en
dc.identifier.publicationissue1
dc.identifier.publicationfirstpage141


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Este ítem está sujeto a una licencia Creative Commons.