View Item 
  •   e_Buah Home
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Pulso : revista de educación
  • Pulso - Número 29, 2006
  • View Item
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Pulso : revista de educación
  • Pulso - Número 29, 2006
  • View Item
  • Biblioteca
    • English
    • español
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

La inteligencia intrapersonal en el aula de inglés de primaria: una medicina efectiva contra el fracaso escolar

Show full item record
RefworksUtilizar EndNote Import
Authors
García Gómez, AntonioUniversity of Alcalá Author
Identifiers
Permanent link (URI): http://hdl.handle.net/10017/5146
Publisher
Escuela Cardenal Cisneros. Centro Adscrito a la UAH
Date
2006
Bibliographic citation
Pulso, 2006, n.29, p. 59-75. ISSN 1577-0338
Keywords
Inteligencias múltiples
Enseñanza de segundas lenguas
Técnicas de aula
Estilos de aprendizaje
Pedagogía
Multiple Intelligences
EFL learning
Instructional techniques
Learning styles
Pedagogy
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Share
 
Abstract
La existencia de diferentes estilos de aprendizaje es un hecho probado en la bibliografía (Ehrman, 1996; Reid 1996). El presente estudio se propone, por un lado, presentar una breve reflexión sobre la problemática existente en nuestro sistema educativo y, por otro lado, analizar de manera crítica la teoría de las inteligencias múltiples propuesta por Howard Gardner (1983) y su aplicabilidad al aula de inglés de educación primaria. Nuestro estudio es el resultado de un estudio realizado en los últimos seis años académicos con alumnos de primer ciclo de educación primaria e intenta demostrar la importancia de activar y reforzar la inteligencia intrapersonal si queremos facilitar el proceso de enseñanza y aprendizaje en lengua extranjera. Igualmente, se proponen diferentes pautas de intervención en el aula de inglés de primaria que no sólo han sido de gran ayuda para facilitar el desarrollo de la competencia comunicativa en lengua extranjera, sino que además han probado su efectividad al repercutir en los resultados académicos de los alumnos. Este hecho, Þ nalmente, puede ser entendido como una herramienta útil para paliar el fracaso escolar que azota nuestro sistema educativo en el siglo XXI.
 
The educational reform movement of recent years in Spain has spawned the search for innovative approaches to teaching. One of the most popular approaches is the theory of Multiple Intelligences posited by Howard Gardner (1983). This theory claims that there are several human intelligences that are relatively interdependent of one another and can be fashioned and combined in a multiplicity of ways by individuals and cultures (Cline, 2000). In this context, this paper relies on a six-year teaching experience in the Þ rst cycle of primary education and suggests that the intrapersonal intelligence opens and closes the door to our ability to learn new information and perform speciÞ c tasks. More precisely, this paper argues that learning a foreign language walks hand in hand with the growth of the intrapersonal intelligence. For this reason, we believe that it is important to encourage learners to explore and exercise this intelligence as a means of creating a felt meaning, a sense of relationship with the subject, in addition to an intellectual understanding (Lazear, 2003).
 
Files in this item
FilesSizeFormat
View
La inteligencia intrapersonal ...142.8KbPDF
FilesSizeFormat
View
La inteligencia intrapersonal ...142.8KbPDF
Collections
  • Pulso - Número 29, 2006 [9]

Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV
 

 

Browse

All of e_BuahCommunities y CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsIn this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

My e_BuahCreate account

Help

What is e-Buah?Guide e_BuahGuide autoarchiveFAQContact us

Statistics

View Usage Statistics

Information

Open Science. Open accessOpen access PolicyPublishing permissionsCopyrightResearch datae-cienciaDatos RepositoryPlan de Gestión de Datos

Los contenidos se difunden en


Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV