Enter-Arte: aprender creando, crear aprendiendo. Proyecto 2004-2005: «SujetObjetoS»
Publisher
Escuela Cardenal Cisneros. Centro Adscrito a la UAH
Date
2005Bibliographic citation
Pulso, 2005, n.28, p. 157-177. ISSN 1577-0338
Keywords
Investigación educativa
Proyectos artísticos
Nuevos lenguajes plásticos
Educational investigation
Artistic projects
New visual languages
Pedagogía
Pedagogy
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
Enter-Arte, grupo de trabajo del Movimiento de Renovación Pedagógica «Acción Educativa», está interesado en generar, desarrollar y gestionar proyectos artísticos innovadores que acerquen el arte a la escuela y trasladen el arte infantil al medio socio-cultural. Lugar de encuentro y reflexión entre docentes que, vinculados con otros profesionales, se interesan por la creación y la investigación artística en el ámbito educativo, la búsqueda de nuevos lenguajes visuales y plásticos en la escuela, el desarrollo de metodologías activas y globalizadoras en aula.
Desde su fundación en 1998, el grupo Enter-Arte ha llevado a cabo y expuesto
diversos proyectos, en los que se valoraban los procesos de trabajo y la participación
de toda la comunidad educativa. En este artículo se ofrece un recorrido histórico y
justificado de todas estas acciones, con una mayor extensión sobre el último proyecto
llevado a cabo en el año 2004. Enter-Arte is a working group that is interested in generating, developing
and organising innovative artistic projects and providing a meeting place for
reflection and investigation of these artistic initiatives in an educational environment.
Made up mainly by teachers, Enter-Arte attempts to involve other professionals who
are interested in bringing art to the school and transferring infant art into more of a social-cultural environment. Enter-Arte emphasizes the search for new visual
languages and materials in schools, developing proactive methodologies in the
classroom, forming creativity as the governing axis to learning, investigating the
environment, discovering other social-cultural realities, collaborating with
educational services in museums, galleries, etc…
Since its foundation in 1998, Enter-Arte has initiated several diverse projects
in an educational, artistic environment, which has opened up an enquiry that values
the actual processes of study and the participation of the entire educational
community: families, educators, and those being educated who learn, construct, and
create together. This article presents an historical overview and justification of all
these activities with greater emphasis on the project completed in 2004.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
Enter-Arte Aprender creando, ... | 514.5Kb |
|
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
Enter-Arte Aprender creando, ... | 514.5Kb |
|