Investigación evaluativa de un programa Mindful Self-Compassion
Authors
Linares Alcolea, RubénDirector
Luis Pascual, Juan CarlosDate
2020Affiliation
Universidad de AlcaláBibliographic citation
Linares Alcolea, Rubén. Investigación evaluativa de un programa Mindful Self-Compassion. Trabajo Fin de Máster. Universidad de Alcalá, 2020
Keywords
MSC
CIPP
ESO
Bachillerato
SCS
FFMQ
Mindfulness
Autocompasión
Secondary Education
Self-compassio
Document type
info:eu-repo/semantics/masterThesis
Version
info:eu-repo/semantics/acceptedVersion
Rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
Los objetivos del estudio fueron: evaluar un programa MSC usando el modelo de evaluación CIPP (Contexto, Insumo, Proceso, Producto), realizar una propuesta de adaptación a las aulas de ESO y Bachillerato, identificar las dificultades de llevar el mindfulness y la autocompasión a las aulas, y desarrollar mis competencias investigadoras. Se contó con un grupo experimental (n = 11) que cursó el MSC y un grupo control (n = 15). Se analizó cualitativamente un diario reflexivo propio y una entrevista semiestructurada con una docente del MSC. Se midió cuantitativamente la autocompasión de ambos grupos con la escala SCS y el mindfulness del grupo experimental con el cuestionario FFMQ. Los resultados mostraron un descenso significativo en mindfulness en el grupo experimental tras la intervención y un descenso en autocompasión del grupo control. El grupo experimental fue significativamente más autocompasivo comparado con el grupo control en el pos-test. The aims of the study were: to evaluate an MSC program using the CIPP evaluation model (Context, Input, Process, Product), to make a proposal in order to adapt it to Secondary Education and Bachillerato, to identify the difficulties of using mindfulness and self-compassion in schools, and to develop my research skills. An experimental group (n = 11) took part in the MSC Program and was compared to a control group (n = 15). A reflective diary and a semi-structured interview with an MSC teacher were analyzed qualitatively. Self-compassion measurements of both groups were taken quantitatively using the SCS scale and mindfulness of the experimental group was measured using the FFMQ questionnaire. The results showed a significant decrease in mindfulness for the experimental group after the intervention as well as a decrease in self-compassion for the control group. The experimental group was more significantly self-compassionate compared to the control group in the post-test.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
TFM_Linares_Alcolea_2020.pdf | 2.421Mb |
![]() |
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
TFM_Linares_Alcolea_2020.pdf | 2.421Mb |
![]() |