View Item 
  •   e_Buah Home
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Pulso : revista de educación
  • Pulso - Número 28, 2005
  • View Item
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Pulso : revista de educación
  • Pulso - Número 28, 2005
  • View Item
  • Biblioteca
    • English
    • español
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Educar emociones: un instrumento para trabajar el «sentimiento de culpa»

Show full item record
RefworksUtilizar EndNote Import
Authors
Laorden Gutiérrez, María CristinaUniversity of Alcalá Author
Identifiers
Permanent link (URI): http://hdl.handle.net/10017/5131
Publisher
Escuela Cardenal Cisneros. Centro Adscrito a la UAH
Date
2005
Bibliographic citation
Pulso, 2005, n.28, p. 125-138. ISSN 1577-0338
Keywords
Emoción
Sentimiento de culpa
Educación
Cognición
Conducta
Empatía
Emotion
Guilty
Education
Knowledge
Behaviour
Empathy
Pedagogy
Pedagogía
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Share
 
Abstract
El aspecto emocional en la educación está cobrando cada vez más importancia en la formación del profesorado y dentro de la práctica educativa. En este artículo se reconoce dicha importancia a la vez que se comentan algunas tendencias actuales sobre el tema en general y sobre una emoción concreta: el sentimiento de culpa y su relación con otras variables psicosociales como son el razonamiento y la conducta. Por último se presenta un instrumento que puede ayudar y servir de guía a los educadores interesados en analizar y evaluar este aspecto emocional a partir de cinco situaciones contextuales que llevan al alumno a reflexionar sobre sus sentimientos y al profesorado a obtener conclusiones interesantes para modificar actitudes inadecuadas.
 
The emotional aspect in education is increasingly becoming more important as a part of the teacher‘s training programme as well as within educational practice. Such importance is acknowledged in this article; besides, some current trends about the general topic are commented and, specifically, one particular emotion- the feeling of guiltiness- which is related to other psychological topics such reasoning and behaviour. Finally, it is presented a device which may help and guide teachers interested in analyzing and assessing this emotional aspect; starting from five context situations which will lead the pupil to reflect on his/her feelings and the teachers to reach conclusions to modify inappropriate behaviour
 
Files in this item
FilesSizeFormat
View
Educar emociones un instrumento ...163.2KbPDF
FilesSizeFormat
View
Educar emociones un instrumento ...163.2KbPDF
Collections
  • Pulso - Número 28, 2005 [10]

Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV
 

 

Browse

All of e_BuahCommunities y CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsIn this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

My e_BuahCreate account

Help

What is e-Buah?Guide e_BuahGuide autoarchiveFAQContact us

Statistics

View Usage Statistics

Information

Open access. Open ScienceOpen access PolicyPublishing permissionsCopyrightResearch datae-cienciaDatos RepositoryPlan de Gestión de Datos

Los contenidos se difunden en


Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV