Inclusive Practicum: creating networks of learning and collaboration between students, teachers, and the Faculty of Education
Prácticum Inclusivo: Creando redes de aprendizaje y colaboración entre los estudiantes, los maestros y la Facultad de Educación
Authors
Muñoz Martínez, María YolandaIdentifiers
Permanent link (URI): http://hdl.handle.net/10017/50808DOI: 10.47553/rifop.v96i35.3.89093
ISSN: 0213-8646
Date
2021-12-31Bibliographic citation
Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 2021, v. 35, n. 3, p. 205-224
Keywords
Practicum
Inclusive education
Collaboration networks
Innovation
Educación inclusiva
Redes de colaboración
Innovación
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Version
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
The presented Teaching Innovation project deals with establishment of support, learning and collaboration networks between university and non-university teaching staff. This was done with two fundamental purposes in mind: on the one hand, improving the training of Practicum students through joint reflection and, on the other hand, promoting inclusive education in schools through support networks among teachers. Participants were the Practicum students from the Faculty of Education, specifically students with the major in Special Educational Needs. The project included creation of joint seminars between Practicum tutors of the Faculty, tutors from schools and Practicum students. Moreover, initiating support networks allowed involving two different schools in two Autonomous Communities, which has been a highly enriching experience for all participants. El proyecto de Innovación Docente presentado trata sobre el establecimiento de redes de
apoyo, aprendizaje y colaboración entre el profesorado universitario y no universitario. Esto se
hizo con dos propósitos fundamentales en mente: por un lado, mejorar la formación de los
estudiantes de Prácticum a través de la reflexión conjunta y, por otro lado, promover la
educación inclusiva en las escuelas a través de redes de apoyo entre docentes. Los participantes
fueron los estudiantes de Prácticum de la Facultad de Educación, específicamente estudiantes
con mención de Necesidades Educativas Especiales. El proyecto incluyó la creación de
seminarios conjuntos entre tutores de Prácticum de la Facultad, tutores de centros educativos y
alumnos de Prácticum. Además, la puesta en marcha de redes de apoyo permitió involucrar a dos
centros educativos diferentes en dos Comunidades Autónomas, lo que ha sido una experiencia
muy enriquecedora para todos los participantes.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
inclusive_garcia_RIFOP_2021.pdf | 446.1Kb |
![]() |
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
inclusive_garcia_RIFOP_2021.pdf | 446.1Kb |
![]() |
Collections
- FILOMOD - Artículos [152]