The role of higher education institutions and support entities in creating open technological solutions for language learning by refugees and migrants
Publisher
Universidad de Alcalá. Servicio de Publicaciones
Date
2021Bibliographic citation
Lengua y migración = Language and migration. 2021, 13(2), páginas 97-114
Keywords
Higher education institutions
Support entities
MOOC
Language learning
Instituciones de educación superior
Entidades de apoyo
MOOC
Aprendizaje de lenguas
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
This chapter discusses the ways in which support entities and higher education institutions can collaborate in order to help refugees become integrated into the host society, notably Spanish society. While support entities play a crucial role at the early stages by providing refugees with aid addressing sorne of their most basic needs, these early interventions often serve as a springboard for the later access of refugees to higher education. While there are abundant volunteering eff orts, mostly revolving around the work done by support entities, the aid coming from institutional agents is far from sufficient. This should not be put clown to a lack of compromise from such institutions but rather to the difficulties involved in setting the bureaucratic machinery in motion. On the other hand, an example of how research groups at universities can help refugees and migrants is that of the MOOCS created in the context of the MOONLITE project, which have obtained official recognition by the UNED. In this way, before actually obtaining access to tertiary degrees, refugees can reap benefits from their efforts to learn the language by receiving an official certification for the MOOCS completed. En este capítulo se analizan las formas en que las entidades de apoyo y las instituciones de educación superior pueden colaborar para ayudar a los refugiados a integrarse en la sociedad de acogida, especialmente en la española. Mientras que las entidades de apoyo desempeñan un papel crucial en las primeras etapas, proporcionando a los refugiados ayuda para cubrir algunas de sus necesidades más básicas, estas primeras intervenciones suelen servir de trampolín para el posterior acceso de los refugiados a la educación superior. Si bien existen abundantes esfuerzos de voluntariado, que en su mayoría giran en torno a la labor realizada por las entidades de apoyo, la ayuda procedente de los agentes institucionales dista mucho de ser suficiente. Esto no debe achacarse a la falta de compromiso de dichas instituciones, sino a las dificultades que supone poner en marcha la maquinaria burocrática. Por otro lado, un ejemplo de cómo los grupos de investigación de las universidades pueden ayudar a los refugiados y migrantes es el de los MOOCS creados en el marco del proyecto MOONLITE, que han obtenido el reconocimiento oficial de la UNED. De este modo, antes de acceder a las titulaciones terciarias, los refugiados pueden obtener beneficios de sus esfuerzos por aprender el idioma al recibir una certificación oficial por los MOOCS realizados.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
role_arus_L&M 13_2.pdf | 4.978Mb |
![]() |
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
role_arus_L&M 13_2.pdf | 4.978Mb |
![]() |