Dynamic systems theory applied to efl: the case of non-bilingual sections of 1st of compulsory secondary education students in a high school in Madrid
Authors
Martín González, DanielDate
2022-01-28Bibliographic citation
Encuentro: revista de investigación e innovación en la clase de idiomas, 2022, n. 30, p. 61-79. ISSN 1989-0796
Keywords
Dynamic Systems Theory
Chaos/Complexity Theory
Secondary Education
English as a foreign language
Language learning theories
Teoría de sistemas dinámicos
Teoría del caos o complejidad
Educación secundaria
Inglés como lengua extranjera
Teorías de aprendizaje de lenguas
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Version
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
The present study analyzes some possible applications of Dynamic Systems Theory to the context of English as a
Foreign Language in High school students of Madrid. Following this theory, tenets such as implicit teaching, real
language, and crossmodal input have been applied to the teaching of one group of 1st of Compulsory Secondary
Education students for a two-week training period followed by two more weeks of treatment. The results show
that students in the experimental group obtained higher academic results in a given unit of the course in comparison
with students who simply followed the traditional teaching methodology. This little study thus calls for further
research on more innovative teaching methods based on the dynamic nature of foreign language acquisition. Este estudio analiza algunas de las posibles aplicaciones de la Teoría de Sistemas Dinámicos a una asignatura de
inglés como lengua extranjera en un instituto de Madrid. Siguiendo los postulados de esta filosofía, se ha aplicado
la enseñanza implícita, el material auténtico y el input multimodal a la docencia de dicha asignatura a un grupo de
estudiantes de 1º de la ESO durante un periodo de entrenamiento en esta metodología durante 8 sesiones seguidas
de dos semanas más de tratamiento. Los resultados muestran que los estudiantes en el grupo experimental
obtuvieron mejores resultados académicos en el examen de una unidad del temario en comparación con otro grupo
de estudiantes del mismo curso y del mismo centro escolar que seguían el enfoque tradicional de enseñanza. De
este modo, este pequeño estudio invita a más investigaciones de innovación didáctica basados en la naturaleza
dinámica de la adquisición de una lengua extranjera.
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