Show simple item record

dc.contributor.advisorIborra Cuéllar, Alejandro 
dc.contributor.advisorPeñafiel Pedrosa, Eva María 
dc.contributor.authorBruno, Luana 
dc.date.accessioned2022-02-01T08:30:46Z
dc.date.available2022-02-01T08:30:46Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10017/50518
dc.description.abstractDue to the great importance that has been attributed to emotional education in recent years and to its promotion through programs aimed at improving the resources and socioemotional competencies of the participants, many studies have been commissioned to evaluate the impact of these programs and to demonstrate their effects on those who have adhered to them. The present research project arises from the need to propose an alternative to the existing programs in emotional management, through the creation of four ad hoc intervention programs in emotional management, whose design and development is based on the specific characteristics of the people with whom we intervene and their initial needs. In addition, it promotes an experiential process methodology, which includes a dialogic and collaborative approach. Likewise, the project aims to work with different professionals, whose areas of action are welfare, social and educational, to improve their emotional management resources. The research aims to measure the impact of the interventions through case studies with a mixed quasi-experimental pretest-posttest design and through a longitudinal follow-up study, in order to evaluate the effects with at least one of the interventions over time. Finally, the creation of a free application for smartphones with Android operating system is provided, with the purpose of measuring emotional episodes shared by users, at the moment they experience them, in natural contexts, following an experience sampling methodology. The quantitative and qualitative results obtained in all the studies conducted demonstrated the efficacy and effectiveness of each ad hoc intervention carried out. In addition, the results obtained in the application study showed its efficacy, highlighting the importance of promoting a change in the way emotions are measured and intervening in the regulation of emotions.es_ES
dc.description.abstractDebido a la gran importancia que se le ha atribuido a la educación emocional en los últimos años y a la promoción de la misma por medio de programas finalizados a la mejora de los recursos y las competencias socioemocionales de los participantes, muchos estudios se han encargado de evaluar el impacto de dichos programas y de evidenciar sus efectos en quienes hayan adherido a los mismos. El presente proyecto de investigación, nace de la necesidad de proponer una alternativa a los programas existentes en gestión emocional, a través de la creación de cuatro programas de intervención ad hoc en gestión emocional, cuyo diseño y desarrollo se basa en las características específicas de las personas con las que se interviene y en sus necesidades de partida. Además, promueve una metodología de carácter experiencial de proceso, que incluye un acercamiento dialógico y colaborativo. Asimismo, el proyecto aspira a trabajar con distintos profesionales, cuya área de actuación es asistencial, social y educativa, para mejorar sus recursos de gestión emocional. La investigación pretende medir el impacto de las intervenciones por medio de estudios de casos con un diseño mixto cuasi-experimental de tipo pre-test post-test y mediante un estudio de seguimiento longitudinal, con el fin de evaluar los efectos con al menos una de las intervenciones a lo largo del tiempo. Finalmente, se aporta la creación de una aplicación gratuita para smartphones con sistema operativo Android, con el propósito de medir episodios emocionales compartidos por los usuarios, en el momento en el que los experimentan, en contextos naturales, siguiendo una metodología de muestreo de experiencias. Los resultados cuantitativos y cualitativos obtenidos en todos los estudios llevados a cabo demostraron la eficacia y la efectividad de cada intervención ad hoc llevada a cabo. Además, los resultados obtenidos en el estudio sobre la aplicación, mostraron su eficacia resaltando la importancia de promover un cambio de tendencia en la forma de medir las emociones y de intervenir en la regulación de las mismas.es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoengen
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectPsicología evolutivaes_ES
dc.titleFacilitating emotional development by means of four adapted intervention programs aimed at professionals working in social and educational contexts. Design and implementation of an app to monitor emotional experiences in natural contextses_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisen
dc.subject.ecienciaEducaciónes_ES
dc.subject.ecienciaEducationen
dc.contributor.affiliationUniversidad de Alcalá. Departamento de Ciencias de la Educaciónes_ES
dc.contributor.affiliationUniversidad de Alcalá. Programa de Doctorado en Educaciónes_ES
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionen
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Este ítem está sujeto a una licencia Creative Commons.