Glen Gould in six scenes: performance as self-care
Authors
Behan, AdamIdentifiers
Permanent link (URI): http://hdl.handle.net/10017/50394DOI: 10.37536/quodlibet.2021.76.1400
ISSN: 2660-4582
Publisher
Editorial Universidad de Alcalá
Date
2021Bibliographic citation
Quodlibet: revista de especialización musical, 2021, n.76, pp. 54-84, ISSN 2660-4582
Keywords
Glen Gould
Self-care
Performance studies
Musical recordings
Autocuidado
Ética del cuidado
Estudios de la interpretación
Grabaciones musicales
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Version
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
Glenn Gould’s legacy revolves around his retirement from the concert hall in
1964. Studies of his artistry often reflect on that by following a particular impulse: to
seek out the rational underpinnings of this decision and to explain them in terms of a
larger technological or aesthetic vision. Drawing in particular on the work of Virginia
Held and Sara Ahmed, this article conceptualises Gould’s abandonment of the concert
hall as an act of self-care, a mechanism for coping with the increasingly intrusive and
exploitative celebrity musical culture into which he was catapulted as a young musician.
Thus, this article frames Gould’s self-care in terms of six overlapping scenes, as he
performed in the concert hall and recording studio, in interviews and essays, and in
front of the camera as photographic subject and television actor, culminating with a
case study based on an excerpt from Bruno Monsaingeon’s documentary "Glenn Gould: The Alchemist". The study concludes by suggesting that Gould’s artistic choices (and
achievements) had much more to do with cultivating caring relations that allowed him
to thrive than they did with an individual pursuit of a grand musical philosophy. El legado de Glenn Gould gira en torno a su retirada de la actividad concertística en 1964. Los
estudios sobre su manera de hacer música a menudo reflexionan sobre este hecho con un propósito
determinado: encontrar los motivos racionales que le llevaron a tomar tal decisión y explicarlos en base
a una visión tecnológica o estética más amplia. Tomando como partida los trabajos de Virginia Held y
Sara Ahmed, este artículo plantea el abandono de la sala de conciertos por parte de Glenn Gould como
un acto de autocuidado, un mecanismo que le ayudó a lidiar con la cultura de la celebridad musical, cada
vez más intrusiva y explotadora, en la cual se vio inmerso desde su juventud. Así, este artículo explora
el autocuidado de Gould en términos de seis escenas que se solapan, según se presenta en la sala de
conciertos y en el estudio de grabación, en entrevistas y en ensayos escritos, y delante de la cámara
como objeto fotográfico y como actor de televisión, culminando con un estudio de caso basado en
un fragmento del documental «Glenn Gould: The Alchemist de Bruno Monsaingeon». En última instancia,
este estudio sugiere que las elecciones (y los logros) artísticos de Gould tuvieron mucho que ver con el
cultivo de relaciones que le permitieron cuidarse y desarrollarse más que buscar individualmente una
gran filosofía musical.
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