The Europe of Brexit: a corpus-assisted discourse study of identities in the press
Identifiers
Permanent link (URI): http://hdl.handle.net/10017/50293DOI: 10.5209/clac.72672
ISSN: 1576-4737
Date
2021Funders
Agencia Estatal de Investigación (AEI)
Bibliographic citation
Círculo de Lingüística Aplicada a la Comunicación, 2021, v. 88, p. 225-234
Keywords
Corpus-assisted discourse analysis
Media discourse
Identities
Brexit
Keyness
Análisis del discurso asistido por corpus
Discurso mediático
Identidad
Project
info:eu-repo/grantAgreement/AEI/Programa Estatal de Generación de Conocimiento y Fortalecimiento Científico y Tecnológico del Sistema de I+D+i/PID2019-108866RB-I00/ES/REPRESENTACIONES ORIGINALES, TRADUCIDAS E INTERPRETADAS DE LA(S) CRISIS DE REFUGIADOS: TRIANGULACION METODOLOGICA DESDE EL ANALISIS DEL DISCURSO BASADO EN CORPUS
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Version
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
Drawing on what is known as a corpus-assisted discourse study (CADS) approach (Baker et al., 2008), this article will research the construction of different identities by means of the language used in two newspaper articles on Brexit from the Spanish El País and the British The Guardian, to examine how these identities are constructed through media discourse at the time following the Brexit referendum (2016-2018). Media discourse surrounding Brexit is examined under the consideration of media power. A comparable corpus made up of original newspaper articles about Brexit was used to carry out the analysis, identifying statistically significant keywords compared with a reference corpus with the aim of providing an example of how the British and Spanish press construct identity. Keywords: corpus-assisted discourse analysis, media discourse, identities, Brexit, keyness. Partiendo de la perspectiva de los estudios del discurso asistido por corpus (Baker et al., 2008), este artículo investigará
la construcción de diferentes identidades mediante el lenguaje utilizado sobre el Brexit en el diario español El País y el británico
The Guardian para así examinar cómo se construyen dichas identidades a través del discurso mediático en el momento posterior al
referéndum del Brexit (2016-2018). El discurso mediático en torno al Brexit se examina bajo el prisma del poder mediático. Para llevar
a cabo el análisis se ha utilizado un corpus comparable formado por artículos periodísticos originales sobre el Brexit, identificando
palabras clave estadísticamente significativas en comparación con un corpus de referencia con el objetivo de proporcionar un ejemplo
de cómo la prensa británica y española construyen la identidad alrededor de un mismo tema.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
europe_sanchez_CLAC_2021.pdf | 312.2Kb |
|
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
europe_sanchez_CLAC_2021.pdf | 312.2Kb |
|
Collections
- FILOMOD - Artículos [229]