Into the spotlight : the construction and representation of women in contemporary feminist drama : Caryl Churchill’s top girls and Marina Carr’s the Mai
Authors
Martín Amor, MartaDirector
Elices Agudo, Juan FranciscoDate
2020Embargo end date
2022-10-13Affiliation
Universidad de AlcaláBibliographic citation
MARTÍN AMOR, MARTA. Into the spotlight : the construction and representation of women in contemporary feminist drama : Caryl Churchill’s top girls and Marina Carr’s the Mai.Trabajo Fin de Master. Universidad de Alcalá, 2020.
Keywords
Caryl Churchill
Marina Carr
feminist theatre
feminist criticism
female characterisation
teatro feminista
caracterización femenina
crítica feminista
Document type
info:eu-repo/semantics/masterThesis
Version
info:eu-repo/semantics/acceptedVersion
Rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Access rights
info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Abstract
In spite of the significant role theatre has historically had in most cultures, women
have been, one way or another, banned from it, whether in terms of authorship, on-stage
presence, or complex characterisation. From legal prohibitions that forbid women from
professionally acting, to the social pressure that prevented female dramatists from seeing
their plays staged, it has not been until relatively recently that women have been allowed
to occupy a more significant place within the theatrical arena. The almost total male
domination of the theatrical sphere that existed both in England and Ireland has been
defied in the last century by a new wave of female playwrights, who have drawn on often
controversial topics that had never been tackled before on stage, or if they had, only from
an exclusively male viewpoint. Contemporary dramatists, among them Caryl Churchill
and Marina Carr, have taken the baton and have tried to expose, criticise, and even subvert
the ever-present male bias when it comes to the representation of women and the female
experience in drama.
Through two of their more representative plays, Top Girls (1982) and The Mai
(1994) respectively, the aim of this dissertation is to analyse the female theatrical tradition
that has been influential in contemporary female-written drama. Moreover, it will explore
the construction of the different female characters that appear in the aforementioned plays
in depth, especially regarding the representation of the female experience from the
perspective of these women, the way they appropriate and redefine traditionally male
spaces, the depiction of motherhood and family dysfunctionality, and the influence of
religious institutions in perpetuating oppression. Simultaneously, taking into account the
historical framework provided, the goal is also to discuss the role of both Churchill and
Carr in reshaping the previously established female figure in the dramatic tradition, rather
archetypal and biased. Challenging gender roles instead, both playwrights allow their
characters to reclaim their genuine voices and experiences, this time, from their own
perspectives, finally stepping into the spotlight denied to them for so long. A pesar del papel tan importante que el teatro ha jugado en la mayoría de culturas,
la mujer, de una manera u otra, y tanto si hablamos de autoría, presencia en el escenario,
o de una caracterización compleja de personajes femeninos, ha sido sistemáticamente
excluida de él. Desde las leyes que prohibían a las mujeres actuar de manera profesional
a la presión social que impedía que las obras a manos de dramaturgas fueran puestas en
escena, no ha sido hasta hace relativamente poco que se les ha permitido ocupar un papel
sustancial dentro del teatro. La práctica total dominación masculina del contexto teatral
tanto británico como irlandés ha sido desafiada por una ola de dramaturgas que se han
centrado en la exploración de temas ciertamente controvertidos que, o nunca habían sido
tratados de manera tan explícita o, por el contrario, habían sido reflejados desde una
perspectiva exclusivamente masculina. Estas autoras contemporáneas, incluyendo a
Caryl Churchill y Marina Carr, han tomado el testigo y han intentado exponer, criticar,
incluso subvertir la constante parcialidad masculina en la representación de la mujer y la
experiencia femenina sobre las tablas.
A través de dos de sus obras más representativas, Top Girls (1982) y The Mai
(1994) respectivamente, el objetivo de este estudio es analizar la tradición teatral
femenina que ha influido en el teatro contemporáneo de estas dos autoras. Además,
examina en profundidad la construcción de los distintos personajes femeninos que
encontramos en las obras previamente mencionadas, prestando especial atención a la
representación de la experiencia femenina desde el punto de vista de estas mujeres, la
forma en la que se redefinen espacios tradicionalmente masculinos, la representación de
la maternidad y la disfuncionalidad familiar, así como la influencia de las instituciones
religiosas en la perpetuación de la opresión femenina. Al mismo tiempo, y teniendo en
cuenta el marco teórico e histórico proporcionado, el objetivo es también discutir el papel
que tanto Churchill como Carr han tenido a la hora de redefinir la figura de la mujer
previamente establecida en la tradición teatral, y que generalmente quedó limitada a
arquetipos. Ambas autoras desafían roles de género, y permiten que sus personajes
reclamen sus propias voces y experiencias, finalmente ocupando el papel protagonista
que se les ha negado durante tanto tiempo.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
TFM_Martin_Amor_2020.pdf | 626.2Kb |
![]() |
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
TFM_Martin_Amor_2020.pdf | 626.2Kb |
![]() |