Violencias invisibles en "La perra" (2017), de Pilar Quintana
Authors
Perico Ortiz, Diana AlexandraDirector
Bustamante Escalona, María FernandaDate
2021Embargo end date
2022-09-10Affiliation
Universidad de AlcaláBibliographic citation
Perico Ortiz, Diana Alexandra. Violencias invisibles en "La perra" (2017), de Pilar Quintana. Trabajo Fin de Máster. Universidad de
Alcalá, 2021
Keywords
La perra
Pilar Quintana
Literatura colombiana del Siglo XXI
Mujeres en la literatura
Violencia
Naturaleza salvaje
Animales en la literatura
Colombian literature of the XXI century
Women in literature
Animals in literature
Violence
Wild nature
Document type
info:eu-repo/semantics/masterThesis
Version
info:eu-repo/semantics/acceptedVersion
Rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
La novela La perra (2017) de la escritora colombiana Pilar Quintana (1972) se inscribe en las
narrativas latinoamericanas de la última década sobre las “malas madres” porque muestra el
lado oscuro de la maternidad en un contexto de pobreza y abandono en el Pacífico
colombiano. Esta investigación hace un análisis del personaje protagónico femenino,
Damaris, atendiendo a cómo se problematiza el mandato de la maternidad e identificando el
discurso patriarcal en la historia. Con ello, se presta especial atención a las violencias
invisibles como en el eje vertebral de la narración, en las que se encuentra la violencia de
género, la clase y la raza, en conjunción con la presencia de la naturaleza salvaje como una
meta-narrativa de la condición humana y su tránsito hacia la violencia instintiva y la
autodestrucción. El análisis se hace a partir de los aportes teóricos de Pierre Bourdieu, Rita
Segato, Adriane Rich y Lina Meruane, entre otros. The novel La perra by the Colombian writer Pilar Quintana is inscribed in Latin American
narratives of the last decade about the “malas madres” because it shows the dark side of
motherhood in a context of poverty and abandonment in the Colombian Pacific. This
research makes an analysis of the female protagonist character, Damaris, attending to how
the mandate of motherhood is problematized and identifying how patriarchal discourse
operates in history. With this, special attention is paid to how invisible violence is the
backbone of the narrative, in which gender-based violence, class and race are found in
conjunction with the presence of wild nature as a meta-narrative of the human condition and
their transition to instinctive violence and self-destruction. The analysis is based on
theoretical contributions of Pierre Bourdieu, Rita Segato, Adriane Rich y Lina Meruane,
among others.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
TFM_PERICO_ORTIZ_2021.pdf | 439.4Kb |
![]() |
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
TFM_PERICO_ORTIZ_2021.pdf | 439.4Kb |
![]() |