Show simple item record

dc.contributor.advisorGarcía Hernández, Silvia 
dc.contributor.advisorElices Agudo, Juan Francisco 
dc.contributor.authorFernández García, Alba
dc.date.accessioned2021-12-14T18:20:05Z
dc.date.available2021-12-14T18:20:05Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.bibliographicCitationFERNÁNDEZ GARCÍA, ALBA. From the classic to the subversive : a feminist approach to Disney’s adaptations of snow white and the seven dwarfs, sleeping beauty and beauty and the beast, Angela Carter’s the bloody chamber and other stories and Emma Donoghue’s kissing the witch : old tales in new skins. Trabajo Fin de Master. Universidad de Alcalá, 2020.en
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10017/50138en
dc.description.abstractStarting from the stories told from words of mouth by old female storytellers, until the blossoming of imprinted tales back in the 18th and 19th centuries, the genre of fairy tales has been highly influenced by different historical periods and social conventions. Canonical writers such as Charles Perrault or the Grimm Brothers sought to create original stories and reformulate previous tales to impose their own ideology about politics or gender. That rewriting strategy characterises the genre and it opens the path for its continuous reassessment. For that, along the 20th century, part of the Postmodern and feminist movements focus on revising the form and content of fairy tales. Following the postmodern key points about reviewing and revisiting all previous knowledge and the feminist approach to gender and female questions, Angela Carter’s The Bloody Chamber and Other Stories (1979) and Emma Donoghue’s Kissing the Witch: Old Tales in New Skins (1997) aim at reshaping the image of the female self and challenging patriarchal values embedded in classic tales. Meanwhile, fairy tales witnessed another radical renewal: in 1937, Walt Disney released its first animated fairy tale film, Snow White and the Seven Dwarfs, which laid the first stone for the prestigious name it has today. Other adaptations such as Sleeping Beauty (1945) or Beauty and the Beast (1991) are some of Disney’s landmarks in the memory of many children and young adults. However, does Disney reconsider any ideology or traditional value in these adaptations as Carter and Donoghue do in their collections? Bearing this question in mind and following feminist postulates, the present dissertation delves into nine different works divided in three groups: Disney’s Snow White and the Seven Dwarfs (1937), Sleeping Beauty and Beauty and the Beast (1991); Angela Carter’s “The Snow Child”, “The Lady of the House of Love” and “The Tiger’s Bride”; and Emma Donoghue’s “The Tale of the Apple”, “The Tale of the Needle” and “The Tale of the Rose”. It intends to compare and analyse the representation of traditional values and social assumptions regarding women, female objectification, passivity and female rivalry. Such analysis will allow to underscore Carter and Donoghue’s feminist subversion in their collections and to expose Disney’s patriarchal and old-fashioned values within their productions and how this has affected their main audiences: children.en
dc.description.abstractDesde las voces de las antiguas cuentacuentos, hasta el auge de los cuentos escritos durante los siglos XVIII y XIX, los diferentes momentos históricos y las convenciones sociales han causado un gran impacto en el género de los cuentos de hadas. Escritores canónicos como Charles Perrault o los Hermanos Grimm trataron de reformular antiguos cuentos y crear nuevas historias en las que reflejar su propia ideología política o de género. Esta estrategia de reescritura es característica del género y, además, abre paso a continuas revisiones del mismo. Por ello, durante el siglo XX parte de los movimientos postmodernistas y feministas replantean la forma y el contenido de los cuentos de hadas. Partiendo de los elementos clave del postmodernismo –reformular y replantear todos los conocimientos previos–, y de las teorías feministas sobre cuestiones de género, las obras The Bloody Chamber and Other Stories (1979) de Angela Carter y Kissing the Witch: Old Tales in New Skins de Emma Donoghue tratan de remodelar la imagen de la mujer y cuestionar los valores patriarcales normalizados en los cuentos. Al mismo tiempo, los cuentos han sido testigos de otros cambios radicales: en 1937 Walt Disney estrena su primera adaptación de un cuento en dibujos animados, Snow White and the Seven Dwarfs, lo que supuso el principio del imperio Disney. Sleeping Beauty (1945) o Beauty and the Beast (1991) son otros ejemplos icónicos de Disney que han marcado la infancia de muchas generaciones. Sin embargo, ¿ha reconsiderado Disney algún aspecto ideológico o valor tradicional en estas adaptaciones como hacen Carter o Donoghue en sus reescrituras? Teniendo en cuenta las cuestiones anteriores y los postulados feministas, esta investigación analiza nueve obras diferentes divididas en tres grupos: las películas de Disney Snow White and the Seven Dwarfs (1937), Sleeping Beauty y Beauty and the Beast (1991), los cuentos “The Snow Child”, “The Lady of the House of Love” y “The Tiger’s Bride” de Angela Carter y los de Emma Donoghue, “The Tale of the Apple”, “The Tale of the Needle” y “The Tale of the Rose”. Con ello se pretende comparar y analizar la representación de los valores tradicionales y las consideraciones sociales sobre la mujer, la cosificación femenina, la pasividad y la rivalidad entre estas. Dicho análisis permitirá tanto destacar la subversión feminista de las escritoras Donoghue y Carter, como revelar los valores patriarcales y anticuados que muestran las producciones de Disney y, así, demostrar cómo ello ha afectado a su principal audiencia: los niños.es
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoengen
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacionalen
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en
dc.subjectFairy talesen
dc.subjectFeminismen
dc.subjectTraditional valuesen
dc.subjectFemale objectificationen
dc.subjectFemale rivalryen
dc.subjectCuentos de hadases
dc.subjectFeminismoes
dc.subjectCosificaciónes
dc.subjectPasividades
dc.subjectRivalidades
dc.titleFrom the classic to the subversive : a feminist approach to Disney’s adaptations of snow white and the seven dwarfs, sleeping beauty and beauty and the beast, Angela Carter’s the bloody chamber and other stories and Emma Donoghue’s kissing the witch : old tales in new skinsen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesisen
dc.subject.ecienciaLiteraturaes
dc.subject.ecienciaLiteratureen
dc.subject.ecienciaFilologíaes
dc.subject.ecienciaPhilologyen
dc.contributor.affiliationUniversidad de Alcaláes
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionen
dc.description.degreeMáster Universitario en Investigación en Literaturas Anglófonas e Hispánicas Contemporáneas (M181)es
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Este ítem está sujeto a una licencia Creative Commons.