dc.contributor.advisor | García Hernández, Silvia | |
dc.contributor.advisor | Elices Agudo, Juan Francisco | |
dc.contributor.author | Fernández García, Alba | |
dc.date.accessioned | 2021-12-14T18:20:05Z | |
dc.date.available | 2021-12-14T18:20:05Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.bibliographicCitation | FERNÁNDEZ GARCÍA, ALBA. From the classic to the subversive : a feminist approach to Disney’s adaptations of snow white and the seven dwarfs, sleeping beauty and beauty and the beast, Angela Carter’s the bloody chamber and other stories and Emma Donoghue’s kissing the witch : old tales in new skins. Trabajo Fin de Master. Universidad de Alcalá, 2020. | en |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10017/50138 | en |
dc.description.abstract | Starting from the stories told from words of mouth by old female storytellers, until
the blossoming of imprinted tales back in the 18th and 19th centuries, the genre of fairy
tales has been highly influenced by different historical periods and social conventions.
Canonical writers such as Charles Perrault or the Grimm Brothers sought to create
original stories and reformulate previous tales to impose their own ideology about politics
or gender. That rewriting strategy characterises the genre and it opens the path for its
continuous reassessment. For that, along the 20th century, part of the Postmodern and
feminist movements focus on revising the form and content of fairy tales. Following the
postmodern key points about reviewing and revisiting all previous knowledge and the
feminist approach to gender and female questions, Angela Carter’s The Bloody Chamber
and Other Stories (1979) and Emma Donoghue’s Kissing the Witch: Old Tales in New
Skins (1997) aim at reshaping the image of the female self and challenging patriarchal
values embedded in classic tales. Meanwhile, fairy tales witnessed another radical
renewal: in 1937, Walt Disney released its first animated fairy tale film, Snow White and
the Seven Dwarfs, which laid the first stone for the prestigious name it has today. Other
adaptations such as Sleeping Beauty (1945) or Beauty and the Beast (1991) are some of
Disney’s landmarks in the memory of many children and young adults. However, does
Disney reconsider any ideology or traditional value in these adaptations as Carter and
Donoghue do in their collections? Bearing this question in mind and following feminist
postulates, the present dissertation delves into nine different works divided in three
groups: Disney’s Snow White and the Seven Dwarfs (1937), Sleeping Beauty and Beauty
and the Beast (1991); Angela Carter’s “The Snow Child”, “The Lady of the House of
Love” and “The Tiger’s Bride”; and Emma Donoghue’s “The Tale of the Apple”, “The
Tale of the Needle” and “The Tale of the Rose”. It intends to compare and analyse the
representation of traditional values and social assumptions regarding women, female
objectification, passivity and female rivalry. Such analysis will allow to underscore Carter
and Donoghue’s feminist subversion in their collections and to expose Disney’s
patriarchal and old-fashioned values within their productions and how this has affected
their main audiences: children. | en |
dc.description.abstract | Desde las voces de las antiguas cuentacuentos, hasta el auge de los cuentos
escritos durante los siglos XVIII y XIX, los diferentes momentos históricos y las
convenciones sociales han causado un gran impacto en el género de los cuentos de hadas.
Escritores canónicos como Charles Perrault o los Hermanos Grimm trataron de
reformular antiguos cuentos y crear nuevas historias en las que reflejar su propia ideología
política o de género. Esta estrategia de reescritura es característica del género y, además,
abre paso a continuas revisiones del mismo. Por ello, durante el siglo XX parte de los
movimientos postmodernistas y feministas replantean la forma y el contenido de los
cuentos de hadas. Partiendo de los elementos clave del postmodernismo –reformular y
replantear todos los conocimientos previos–, y de las teorías feministas sobre cuestiones
de género, las obras The Bloody Chamber and Other Stories (1979) de Angela Carter y
Kissing the Witch: Old Tales in New Skins de Emma Donoghue tratan de remodelar la
imagen de la mujer y cuestionar los valores patriarcales normalizados en los cuentos. Al
mismo tiempo, los cuentos han sido testigos de otros cambios radicales: en 1937 Walt
Disney estrena su primera adaptación de un cuento en dibujos animados, Snow White and
the Seven Dwarfs, lo que supuso el principio del imperio Disney. Sleeping Beauty (1945)
o Beauty and the Beast (1991) son otros ejemplos icónicos de Disney que han marcado
la infancia de muchas generaciones. Sin embargo, ¿ha reconsiderado Disney algún
aspecto ideológico o valor tradicional en estas adaptaciones como hacen Carter o
Donoghue en sus reescrituras? Teniendo en cuenta las cuestiones anteriores y los
postulados feministas, esta investigación analiza nueve obras diferentes divididas en tres
grupos: las películas de Disney Snow White and the Seven Dwarfs (1937), Sleeping
Beauty y Beauty and the Beast (1991), los cuentos “The Snow Child”, “The Lady of the
House of Love” y “The Tiger’s Bride” de Angela Carter y los de Emma Donoghue, “The
Tale of the Apple”, “The Tale of the Needle” y “The Tale of the Rose”. Con ello se
pretende comparar y analizar la representación de los valores tradicionales y las
consideraciones sociales sobre la mujer, la cosificación femenina, la pasividad y la
rivalidad entre estas. Dicho análisis permitirá tanto destacar la subversión feminista de
las escritoras Donoghue y Carter, como revelar los valores patriarcales y anticuados que
muestran las producciones de Disney y, así, demostrar cómo ello ha afectado a su
principal audiencia: los niños. | es |
dc.format.mimetype | application/pdf | en |
dc.language.iso | eng | en |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional | en |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | en |
dc.subject | Fairy tales | en |
dc.subject | Feminism | en |
dc.subject | Traditional values | en |
dc.subject | Female objectification | en |
dc.subject | Female rivalry | en |
dc.subject | Cuentos de hadas | es |
dc.subject | Feminismo | es |
dc.subject | Cosificación | es |
dc.subject | Pasividad | es |
dc.subject | Rivalidad | es |
dc.title | From the classic to the subversive : a feminist approach to Disney’s adaptations of snow white and the seven dwarfs, sleeping beauty and beauty and the beast, Angela Carter’s the bloody chamber and other stories and Emma Donoghue’s kissing the witch : old tales in new skins | en |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | en |
dc.subject.eciencia | Literatura | es |
dc.subject.eciencia | Literature | en |
dc.subject.eciencia | Filología | es |
dc.subject.eciencia | Philology | en |
dc.contributor.affiliation | Universidad de Alcalá | es |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/acceptedVersion | en |
dc.description.degree | Máster Universitario en Investigación en Literaturas Anglófonas e Hispánicas Contemporáneas (M181) | es |
dc.rights.accessRights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en |