Show simple item record

dc.contributor.authorÁlvarez León, Luis F.
dc.date.accessioned2021-07-20T14:43:55Z
dc.date.available2021-07-20T14:43:55Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.bibliographicCitationÁlvarez León, Luis F. Digital trade and the remaking of the North American regional economy. Investigaciones regionales = Journal of Regional Research, 2021, n. 50, p. 59-69. ISSN 2340-2717
dc.identifier.issn2340-2717
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10017/49193
dc.description.abstractNorth American Free Trade Agreement (NAFTA) was a cornerstone of the 1990s liberal hegemony established with the rise of multilateral trade agreements. On July 1st 2020, NAFTA was replaced by a new trade deal: USMCA (United States-Mexico-Canada Agreement). This article argues that through the inclusion of digital trade provisions, USMCA signifies a vision of a regional economic space that differs substantively from NAFTA’s. To make this case, the article examines the digital trade provisions in USMCA, contrasts them with the vision of trade advanced by NAFTA, and evaluates how they create conditions that can transform the North American space-economy.en
dc.description.abstractEl Tratado del Libre Comercio de América del Norte (TLCAN, NAFTA en inglés) cimentó la hegemonía liberal que ascendió con los tratados multilaterales en los 1990s. El 1º de julio de 2020 el TLC fue remplazado por el nuevo Tratado entre México, Estados Unidos y Canadá (T-MEC, USMCA en inglés). Este artículo argumenta que, al incluir el comercio digital, el T-MEC significa una transformación en la visión del espacio económico regional. El artículo examina las provisiones de comercio digital en el T-MEC, contrastándolas con el TLCAN, y evalúa las condiciones de cambio en el espacio económico de América del Norte.es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoengen
dc.publisherAsociación Española de Ciencia Regional (AECR)
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectDigital tradees_ES
dc.subjectE-commerceen
dc.subjectDigital economyen
dc.subjectInternational tradeen
dc.subjectRegionsen
dc.subjectNorth Americaen
dc.subjectComercio digitales_ES
dc.subjectComercio electrónicoes_ES
dc.subjectEconomía digitales_ES
dc.subjectComercio internacionales_ES
dc.subjectRegioneses_ES
dc.subjectAmérica del Nortees_ES
dc.titleDigital trade and the remaking of the North American regional economyen
dc.title.alternativeEl comercio digital y la transformación regional de la economía de América del Nortees_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
dc.subject.ecienciaEconomíaes_ES
dc.subject.ecienciaEconomicsen
dc.subject.ecienciaGeografíaes_ES
dc.subject.ecienciaGeographyen
dc.subject.ecienciaSociologíaes_ES
dc.subject.ecienciaSociologyen
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.38191/iirr-jorr.21.011
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen
dc.identifier.publicationtitleInvestigaciones regionales = Journal of Regional
dc.identifier.publicationlastpage69
dc.identifier.publicationissue50
dc.identifier.publicationfirstpage59


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Este ítem está sujeto a una licencia Creative Commons.