Show simple item record

dc.contributor.authorAllatson, Paul
dc.date.accessioned2021-07-06T14:10:41Z
dc.date.available2021-07-06T14:10:41Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.bibliographicCitationAllatson, P. Of farmworkers and other exploitations: The enduring relevance of Rius’s "The Chicanos". Camino real: estudios de las hispanidades norteamericanas, 2021, v. 13, n. 16, p. 39-53. ISSN 1889-5611
dc.identifier.issn1889-5611
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10017/49009
dc.description.abstractIn 1972, the North American Congress on Latin America (NACLA) published a comic by the Mexican comic artist Rius: “NACLA Presents Rius: The Chicanos”. This was an English-language version of “Los Chicanos”, which Rius had released in his Los Agachados series in 1971. In US Latino cultural and comic history “The Chicanos” is an overlooked artefact: it is the first comic book-length treatment of Chicanos and the diverse drives of the Chicano Movement. In this essay I assess “The Chicanos” as a key example of transborder information exchange about a US population with direct links to Mexico. “The Chicanos”, I suggest, survives as a cultural artefact—which comes to the discussion with inevitable historical biases and oversights—that illustrates how important historical memory is in a USA in which prevail ephemeral media soundbites and claims of “fake news.”en
dc.description.abstractEn 1972, el Congreso Norteamericano de América Latina (NACLA) publicó un cómic del dibujante mexicano Rius: “NACLA Presents Rius: The Chicanos”. Ésta era una versión en inglés de “Los Chicanos”, que Rius había lanzado en su serie Los Agachados en 1971. En la historia cultural y del cómic latino de los Estados Unidos, “The Chicanos” es un artefacto pasado por alto: es el primer tratamiento de longitud de un cómic de los chicanos y los diversos impulsos del Movimiento Chicano. En este ensayo, evalúo a “The Chicanos” como un ejemplo clave de intercambio de información transfronterizo sobre una población estadounidense con vínculos directos con México. “The Chicanos”, sugiero, sobrevive como un artefacto cultural—que llega a la discusión con inevitables sesgos y descuidos históricos—que ilustra la importancia de la memoria histórica en un EE. UU. en el que prevalecen fragmentos efímeros de los medios de comunicación de masas y afirmaciones de “noticias falsas.”es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoengen
dc.publisherInstituto Franklin de Investigación en Estudios Norteamericanos, Universidad de Alcaláes_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectEduardo del Río Garcíaes_ES
dc.subjectRiuses_ES
dc.subjectChicanoses_ES
dc.subjectNorth American Congress on Latin America (NACLA)en
dc.subjectLos Agachadoses_ES
dc.subjectComicsen
dc.subjectFarmworkersen
dc.subjectUndocumented immigrantsen
dc.subjectCOVID-19
dc.subjectEl movimiento chicanoes_ES
dc.subjectCongreso Norteamericano de América Latinaes_ES
dc.subjectHistorietases_ES
dc.subjectCampesinoses_ES
dc.subjectInmigrantes indocumentadoses_ES
dc.subjectChicano movementen
dc.titleOf farmworkers and other exploitations: the enduring relevance of Rius’s "The Chicanos"en
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
dc.subject.ecienciaArtees_ES
dc.subject.ecienciaArten
dc.subject.ecienciaHistoriaes_ES
dc.subject.ecienciaHistoryen
dc.subject.ecienciaLiteraturaes_ES
dc.subject.ecienciaLiteratureen
dc.subject.ecienciaSociologíaes_ES
dc.subject.ecienciaSociologyen
dc.subject.ecienciaFilologíaes_ES
dc.subject.ecienciaPhilologyen
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen
dc.identifier.publicationtitleCamino real : estudios de las hispanidades norteamericanases_ES
dc.identifier.publicationvolume13
dc.identifier.publicationlastpage53
dc.identifier.publicationissue16
dc.identifier.publicationfirstpage39


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Este ítem está sujeto a una licencia Creative Commons.