Of farmworkers and other exploitations: the enduring relevance of Rius’s "The Chicanos"
Authors
Allatson, PaulPublisher
Instituto Franklin de Investigación en Estudios Norteamericanos, Universidad de Alcalá
Date
2021Bibliographic citation
Allatson, P. Of farmworkers and other exploitations: The enduring relevance of Rius’s "The Chicanos". Camino real: estudios de las hispanidades norteamericanas, 2021, v. 13, n. 16, p. 39-53. ISSN 1889-5611
Keywords
Eduardo del Río García
Rius
Chicanos
North American Congress on Latin America (NACLA)
Los Agachados
Comics
Farmworkers
Undocumented immigrants
COVID-19
El movimiento chicano
Congreso Norteamericano de América Latina
Historietas
Campesinos
Inmigrantes indocumentados
Chicano movement
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
In 1972, the North American Congress on Latin America (NACLA) published a comic by the Mexican comic artist Rius: “NACLA Presents Rius: The Chicanos”. This was an English-language version of “Los Chicanos”, which Rius had released in his Los Agachados series in 1971. In US Latino cultural and comic history “The Chicanos” is an overlooked artefact: it is the first comic book-length treatment of Chicanos and the diverse drives of the Chicano Movement. In this essay I assess “The Chicanos” as a key example of transborder information exchange about a US population with direct links to Mexico. “The Chicanos”, I suggest, survives as a cultural artefact—which comes to the discussion with inevitable historical biases and oversights—that illustrates how important historical memory is in a USA in which prevail ephemeral media soundbites and claims of “fake news.” En 1972, el Congreso Norteamericano de América Latina (NACLA) publicó un cómic del dibujante mexicano Rius: “NACLA Presents Rius: The Chicanos”. Ésta era una versión en inglés de “Los Chicanos”, que Rius había lanzado en su serie Los Agachados en 1971. En la historia cultural y del cómic latino de los Estados Unidos, “The Chicanos” es un artefacto pasado por alto: es el primer tratamiento de longitud de un cómic de los chicanos y los diversos impulsos del Movimiento Chicano. En este ensayo, evalúo a “The Chicanos” como un ejemplo clave de intercambio de información transfronterizo sobre una población estadounidense con vínculos directos con México. “The Chicanos”, sugiero, sobrevive como un artefacto cultural—que llega a la discusión con inevitables sesgos y descuidos históricos—que ilustra la importancia de la memoria histórica en un EE. UU. en el que prevalecen fragmentos efímeros de los medios de comunicación de masas y afirmaciones de “noticias falsas.”
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
farmworkers_allatson_CR_2021_N ... | 714.2Kb |
![]() |
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
farmworkers_allatson_CR_2021_N ... | 714.2Kb |
![]() |