The fantasmical gothic heterotopia in Rhode Montijo’s "Pablo’s Inferno"
Authors
Marini, Anna MartaPublisher
Instituto Franklin de Investigación en Estudios Norteamericanos, Universidad de Alcalá
Date
2021Bibliographic citation
Marini, Anna Marta. The fantasmical gothic heterotopia in Rhode Montijo’s "Pablo’s Inferno". Camino real: estudios de las hispanidades norteamericanas, 2021, v. 13, n. 16, p. 85-100. ISSN 1889-5611
Keywords
Chicanx comics
Gothic
Mexican American heritage
Children’s gothic
Mexican folklore
Aztec mythology
Cómic chicano
Gótico
Patrimonio mexicoamericano
Gótico infantil
Folklor mexicano
Mitología azteca
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
Rhode Montijo’s work is characterized by a distinctive blend of diverse elements
converging in his “fantasmical world”. As comic book artist, he is the author of
the limited series "Pablo’s Inferno" (1999-2000), narrating a little Mexican American
boy’s travel through the underworld. Accompanied by fallen demi-god Quetzal,
Pablo embarks in a quest to (re)discover his cultural roots and commit to them.
Like most of Montijo’s work, the comic book series holds an intrinsic gothic mode
exploiting the playful nature of the comic medium and interrogating Mexican
American heritage, by means of absorption of different genres, tropes, and diegetic
elements. By examining the use of the Gothic distinctive of his work, the analysis
will highlight the representation of the elements the author retrieved from his
strong connection with Mexican heritage and the modes of children’s gothic
fiction, revealing the unique cross-genre Montijo created to convey the identity
related issues peculiar to the Mexican American experience. La obra de Rhode Montijo se caracteriza por ser una mezcla peculiar de distintos
elementos que convergen en su propio “fantasmical world”. Como creador de cómics,
es el autor de la miniserie "Pablo’s Inferno" (1999-2000), que recuenta el viaje de un
niño mexicoamericano a través del inframundo. Acompañado por Quetzal, un
semi-dios caído en desgracia, Pablos se embarca en una expedición en búsqueda
de sus raíces culturales para comprometerse a ellas. Como acontece en la mayoría
de los trabajos por Montijo, la miniserie presenta un modo gótico intrínseco que
aprovecha la naturaleza lúdica del cómic y pone en tela de juicio el patrimonio
cultural mexicoamericano, absorbiendo una variedad de géneros, tropos, y elementos
diegéticos. Examinando el empleo del Gótico que caracteriza su trabajo, este análisis
enfoca tanto la representación de los componentes que derivan de su conexión con
el patrimonio cultural mexicano como los modos típicos de la ficción gótica para
niños, revelando el género narrativo único que Montijo ha creado para expresas los
asuntos identitarios propios de la experiencia mexicoamericana.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
fantasmical_marini_CR_2021_N16.pdf | 3.014Mb |
![]() |
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
fantasmical_marini_CR_2021_N16.pdf | 3.014Mb |
![]() |