The isle is full of noises: Puerto Rico Strong, hurricane María, and the role of memory in the reimagination of a Boricua nation
Authors
Fernández L’Hoeste, HéctorPublisher
Instituto Franklin de Investigación en Estudios Norteamericanos, Universidad de Alcalá
Date
2021Bibliographic citation
Fernández L’Hoeste, Héctor. The isle is full of noises: "Puerto Rico Strong", hurricane María, and the role of memory in the reimagination of a Boricua nation. Camino real: estudios de las hispanidades norteamericanas, 2021, v. 13, n. 16, p. 55-84. ISSN 1889-5611
Keywords
Puerto Rico
Hurricane María
Comics
Prosthetic nation
Memory
Huracán María
Cómics
Nación protésica
Memoria
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
The text discusses the case of “Puerto Rico Strong”, a 2018 comics anthology by United Way of Puerto Rico (Fondos Unidos de PR) and St. Louis comics publisher Lion Forge. Profits from the sale of the volume went to a number of relief efforts following the disaster of Hurricane María. The article discusses some of the main narrative lines of the volume, in particular, stories that are representative of what is called the “prosthetic nation”, an experience proper of the Latinx community across the US. The prosthetic nation is a notion based on ideas suggested by Allison Landsberg and Celia Lury on prosthetic memory and culture, respectively, which show how identity can be reconstituted by deliberate transformation. It is a community imagined with the memories of others—specifically, a community imagined as nation, yet a nation unlived or not experienced materially firsthand. A prosthetic nation is one in which the sense of allegiance to an imagined community results from memories experienced and lived by someone close to you, who has taken the effort and time to share and nurture them industriously. For this reason, it focuses mostly not on immigration, but on what “preceded” immigration. In some cases, these fabricated involvements may be triggered through associations with events and/or occurrences parents or relatives have mentioned repeatedly with more than a touch of nostalgia, to the point of generating a sense of familiarity with unexperienced involuntary memories, echoing deceitfully the spirit of the Proust phenomenon, based on emotional sensorial connection. In this sense, the prosthetic nation is the result of a process involving affect—or, at the very least, the consequences of affect resulting from imaginary or highly theorized contact. It does not speak merely of a longing for a homeland—as experienced by many immigrants—but rather of the manufacture of a remembrance for/by a generation of people who never really experienced life in this point of family origin, given they were born or raised in another place, the heart of a colonial experience. Thus, it is a fabrication used to cultivate and preserve a critical discourse involving resistance. El texto analiza el caso de Puerto Rico Strong, una antología de cómics de 2018 de
United Way of Puerto Rico (Fondos Unidos de PR) y Lion Forge, la editorial de
cómics de San Luis. Las ganancias de la venta del volumen se destinaron a una
serie de esfuerzos de socorro tras el desastre del huracán María. El artículo analiza
algunas de las principales líneas narrativas del volumen, en particular, historias
representativas de lo que se ha dado por llamar la nación protésica, una experiencia
propia de la comunidad latinx en los EE. UU. La nación protésica es una noción
basada en las ideas de Allison Landsberg y Celia Lury sobre la memoria y la cultura
protésicas, respectivamente, que muestran cómo la identidad puede reconstituirse
mediante una transformación intencional. Es una comunidad imaginada con
los recuerdos de otros —de manera específica, una comunidad imaginada como
nación, pero una nación no vivida o no experimentada materialmente de primera
mano—. Una nación protésica es aquella en la que el sentido de lealtad a una
comunidad imaginada resulta de los recuerdos experimentados y vividos por alguien
cercano, que se ha tomado el esfuerzo y el tiempo para compartirlos y nutrirlos
laboriosamente. Por esta razón, se centra principalmente no en la inmigración,
sino en lo que precedió a la inmigración. En algunos casos, estas implicaciones
fabricadas pueden desencadenarse a través de asociaciones con eventos y/o sucesos
que los padres o familiares han mencionado repetidamente con más que un toque
de nostalgia, hasta el punto de generar una sensación de familiaridad con recuerdos
involuntarios sin experiencia personal, haciendo eco engañosamente del espíritu
del fenómeno de Proust, basado en la conexión sensorial emocional. En este
sentido, la nación protésica es el resultado de un proceso que involucra el afecto —o, al menos, las consecuencias del afecto resultantes de un contacto imaginario
o altamente teorizado—. No habla simplemente de un anhelo de patria —según lo
experimentan muchos inmigrantes— sino de la fabricación de un recuerdo para/
por una generación de personas que nunca experimentaron realmente la vida en
este punto de origen familiar, dado que nacieron o fueron criados en otro lugar, el
corazón de una experiencia colonial. Por lo tanto, es una fabricación utilizada para
cultivar y preservar un discurso crítico que involucra resistencia.
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