Show simple item record

dc.contributor.authorTaylor, Ellen M.
dc.date.accessioned2021-05-12T14:41:29Z
dc.date.available2021-05-12T14:41:29Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.bibliographicCitationEcozon@: European Journal of Literature, Culture and Environment, v. 12, n. 1 (2021), pp. 138-152
dc.identifier.issn2171-9594
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10017/47889
dc.description.abstractAmerican poet Celia Leighton Thaxter (1835–1894) was shaped by both environmental beauty and destruction she witnessed in her New England community. As a woman who spent much of her life on a small wind-swept island, she was educated by seasons and migrations that later informed her work. A brief education among Boston’s literary elite launched her creative career, where she focused on her local ecology. At that time, over-hunting and newly fashionable plumed hats and accessories had created a serious possibility of avian decimation. By creating awareness of humans’ culpability for birds’ endangerment, Thaxter’s work evoked public sympathy and contributed to social and political change. This essay applies ecofeminist and cultural analyses to Thaxter’s work written as part of the 19th century bird defense movement, by examining the emotional rhetoric employed and activism implied in her poems and prose about birds, specifically: “The Kittiwakes,” “The Wounded Curlew,” and “The Great Blue Heron: A Warning.” Little attention has been paid to Thaxter’s didactic poems which use birds as subjects to instruct children and adults about the fragility of birdlife and to warn of humans’ destructive behaviors. These works illustrate Thaxter’s ecological sensibility and her use of emotion and reason to communicate an ecological message. Her poetry and prose about birdlife fortified the budding Audubon Society and contributed to the birth of the environmental movement. We can learn from such poetic activism, from attention to nature turned commodity, and the dangers of depleting finite resources. In our global environmental crisis, we recognize the interwoven relationships between birds and humans. Perhaps poems can help stymie our current ecological trajectory.en
dc.description.abstractLa obra de la poeta estadounidense Celia Leighton Thaxter (1835-1894) fue moldeada tanto por la belleza medioambiental como por la destrucción que esta presenció en su comunidad de Nueva Inglaterra. Como mujer que pasó gran parte de su vida en una pequeña isla azotada por el viento, fue educada por las estaciones y migraciones que luego conformaron su trabajo. Una breve educación entre la élite literaria de Boston catapultó su carrera creativa, en la que se centró en la ecología local. En ese momento, la caza excesiva y la nueva moda de sombreros y accesorios con plumas habían desencadenado la posibilidad real de la extinción de ciertas aves. Al crear conciencia sobre la culpa de los seres humanos en este asunto, el trabajo de Thaxter despertó la simpatía del público y contribuyó al cambio social y político. Este ensayo aplica análisis ecofeministas y culturales a la obra de Thaxter escrita como parte del movimiento de defensa de las aves del siglo XIX, examinando la retórica emocional empleada y el activismo implícito en sus poemas y prosa sobre aves, específicamente: “The Kittiwakes,” “The Wounded Curlew,” y “The Great Blue Heron: A Warning.” Se ha prestado poca atención a los poemas didácticos de Thaxter que utilizan a las aves como sujetos para instruir a niños y adultos sobre la fragilidad de las aves y advertir sobre los comportamientos destructivos de los humanos. Estos trabajos ilustran la sensibilidad ecológica de Thaxter y su uso de la emoción y la razón para comunicar un mensaje ecológico. Su poesía y prosa sobre la avifauna fortalecieron la incipiente Sociedad Audubon y contribuyeron al nacimiento del movimiento ecologista. Podemos aprender de ese activismo poético, de la atención a la naturaleza convertida en mercancía y de los peligros de agotar los recursos finitos. En nuestra crisis ambiental global, se ha de reconocer las relaciones entrelazadas entre aves y humanos. Quizás la poesía puede ayudar a obstaculizar nuestra trayectoria ecológica actual.es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoengen
dc.publisherUniversidad de Alcaláes_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectBirdsen
dc.subjectEcologyen
dc.subjectPoetryen
dc.subjectAudubon
dc.subjectThaxter
dc.subjectAveses_ES
dc.subjectEcologíaes_ES
dc.subjectPoesíaes_ES
dc.titleOrnithological passions of American poet Celia Thaxteren
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
dc.subject.ecienciaLiteraturaes_ES
dc.subject.ecienciaLiteratureen
dc.subject.ecienciaMedio ambientees_ES
dc.subject.ecienciaEnvironmental scienceen
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.37536/ECOZONA.2021.12.1.3831
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen
dc.identifier.publicationtitleEuropean Journal of Literature, Culture and Environment = Revista Europea de Cultura, Literatura y Medioambiente
dc.identifier.publicationvolume12
dc.identifier.publicationlastpage152
dc.identifier.publicationissue1
dc.identifier.publicationfirstpage138


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Este ítem está sujeto a una licencia Creative Commons.