Show simple item record

dc.contributor.authorBraselmann, Silke
dc.contributor.authorGlas, Katharina
dc.contributor.authorVolkmann, Laurenz
dc.date.accessioned2021-05-10T16:54:16Z
dc.date.available2021-05-10T16:54:16Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.bibliographicCitationEcozon@: European Journal of Literature, Culture and Environment, v. 12, n. 1 (2021), pp. 8-24
dc.identifier.issn2171-9594
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10017/47830
dc.description.abstractThis paper aims at presenting a critical approach to teaching ecological, postcolonial and ethnic minority topics in the (foreign language) classroom, describing the need to interrelate these three issues in both research and teaching. It illustrates how Western utilitarian perspectives on both humans and nature must be counterbalanced with alternative stances, such as those provided by indigenous views of reciprocity. With regard to teaching scenarios, it suggests the use of multi-text selections in line with the principle of presenting multiple perspectives on global issues. It suggests that two seemingly contradictory teaching/learning objectives can be combined: bolstering up students’ empathetic skills in understanding ecological and interculturally relevant issues on the one hand and becoming critically aware of textual strategies employed to manipulate readers. We use the hitherto less frequently observed example of the demands of the Chilean indigenous minority of the Mapuche to illustrate how different positions published in the English language on the Internet can be used in the foreign language classroom to discuss the issues at stake here: the inextricable interrelatedness of ecological exploitation of natural resources with processes of sociocultural and economic marginalisation and oppression of ethnic minority groups and their worldviews across the globe.en
dc.description.abstractEste artículo busca presentar un acercamiento crítico al tratamiento de la ecología, el postcolonialismo, y las minorías étnicas en las clases de lenguas extranjeras, describiendo la necesidad de establecer una relación entre estas tres temáticas en la investigación y la docencia. Se muestra cómo las perspectivas utilitaristas occidentales sobre el ser humano y la naturaleza deben de contrarrestarse con imaginarios alternativos, como, por ejemplo, aquellos basados en perspectivas indígenas en torno a la reciprocidad. Respecto a los escenarios de enseñanza, se propone el uso de selecciones de textos múltiples, siguiendo el principio de la presentación de diversidad de perspectivas sobre temáticas globales. Así, dos objetivos de aprendizaje aparentemente contradictorios pueden ser combinados: fomentar, por un lado, las habilidades empáticas de los alumnos para comprender las problemáticas ecológicas e interculturales de mayor relevancia en la actualidad, mientras, por el otro lado, inspirar una conciencia crítica en torno a las estrategias textuales empleadas para manipular a los lectores. Nos apoyamos, así pues, en el ejemplo de las demandas de las comunidades Mapuche en Chile para demostrar cómo diferentes posiciones publicadas en internet, en inglés, pueden utilizarse en las aulas de lengua extranjera para discutir sus implicaciones. Estas son la relación intrínseca entre la explotación de recursos naturales con los procesos de marginalización sociocultural y económica, la opresión de grupos minoritarios y las cosmovisiones de los mismos desde perspectivas procedentes de varias partes del mundo.es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoengen
dc.publisherUniversidad de Alcaláes_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectIndigenous studiesen
dc.subjectPostcolonial criticismen
dc.subjectInterculturalidaden
dc.subjectEcopedagogyen
dc.subjectEFL teaching/ learning.en
dc.subjectEstudios indígenases_ES
dc.subjectCrítica postcoloniales_ES
dc.subjectInterculturalidades_ES
dc.subjectEcopedagogíaes_ES
dc.subjectEnseñanza y aprendizaje del inglés como lengua extranjeraes_ES
dc.titleEcology, cultural awareness, anti-racism and critical thinking: integrating multiple perspectives in foreign language teachingen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
dc.subject.ecienciaLiteraturaes_ES
dc.subject.ecienciaLiteratureen
dc.subject.ecienciaMedio ambientees_ES
dc.subject.ecienciaEnvironmental scienceen
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.37536/ECOZONA.2021.12.1.3961
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen
dc.identifier.publicationtitleEuropean Journal of Literature, Culture and Environment = Revista Europea de Cultura, Literatura y Medioambiente
dc.identifier.publicationvolume12
dc.identifier.publicationlastpage24
dc.identifier.publicationissue1
dc.identifier.publicationfirstpage8


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Este ítem está sujeto a una licencia Creative Commons.