Ecology, cultural awareness, anti-racism and critical thinking: integrating multiple perspectives in foreign language teaching
Identifiers
Permanent link (URI): http://hdl.handle.net/10017/47830DOI: https://doi.org/10.37536/ECOZONA.2021.12.1.3961
ISSN: 2171-9594
Publisher
Universidad de Alcalá
Date
2021Bibliographic citation
Ecozon@: European Journal of Literature, Culture and Environment, v. 12, n. 1 (2021), pp. 8-24
Keywords
Indigenous studies
Postcolonial criticism
Interculturalidad
Ecopedagogy
EFL teaching/ learning.
Estudios indígenas
Crítica postcolonial
Interculturalidad
Ecopedagogía
Enseñanza y aprendizaje del inglés como lengua extranjera
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
This paper aims at presenting a critical approach to teaching ecological, postcolonial and ethnic
minority topics in the (foreign language) classroom, describing the need to interrelate these three issues in
both research and teaching. It illustrates how Western utilitarian perspectives on both humans and nature
must be counterbalanced with alternative stances, such as those provided by indigenous views of
reciprocity. With regard to teaching scenarios, it suggests the use of multi-text selections in line with the
principle of presenting multiple perspectives on global issues. It suggests that two seemingly contradictory
teaching/learning objectives can be combined: bolstering up students’ empathetic skills in understanding
ecological and interculturally relevant issues on the one hand and becoming critically aware of textual
strategies employed to manipulate readers. We use the hitherto less frequently observed example of the
demands of the Chilean indigenous minority of the Mapuche to illustrate how different positions published
in the English language on the Internet can be used in the foreign language classroom to discuss the issues at stake here: the inextricable interrelatedness of ecological exploitation of natural resources with
processes of sociocultural and economic marginalisation and oppression of ethnic minority groups and
their worldviews across the globe. Este artículo busca presentar un acercamiento crítico al tratamiento de la ecología, el postcolonialismo, y las minorías étnicas en las clases de lenguas extranjeras, describiendo la necesidad de establecer una relación entre estas tres temáticas en la investigación y la docencia. Se muestra cómo las perspectivas utilitaristas occidentales sobre el ser humano y la naturaleza deben de contrarrestarse con imaginarios alternativos, como, por ejemplo, aquellos basados en perspectivas indígenas en torno a la reciprocidad. Respecto a los escenarios de enseñanza, se propone el uso de selecciones de textos múltiples, siguiendo el principio de la presentación de diversidad de perspectivas sobre temáticas globales. Así, dos objetivos de aprendizaje aparentemente contradictorios pueden ser combinados: fomentar, por un lado, las habilidades empáticas de los alumnos para comprender las problemáticas ecológicas e interculturales de mayor relevancia en la actualidad, mientras, por el otro lado, inspirar una conciencia crítica en torno a las estrategias textuales empleadas para manipular a los lectores. Nos apoyamos, así pues, en el ejemplo de las demandas de las comunidades Mapuche en Chile para demostrar cómo diferentes posiciones publicadas en internet, en inglés, pueden utilizarse en las aulas de lengua extranjera para discutir sus implicaciones. Estas son la relación intrínseca entre la explotación de recursos naturales con los procesos de marginalización sociocultural y económica, la opresión de grupos minoritarios y las cosmovisiones de los mismos desde perspectivas procedentes de varias partes del mundo.
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