View Item 
  •   e_Buah Home
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Teatro
  • Teatro - Número 19, 2003
  • View Item
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Teatro
  • Teatro - Número 19, 2003
  • View Item
  • Biblioteca
    • English
    • español
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Música, espacio escénico y estructura dramática en "El Jardín de Falerina" de Calderón de la Barca

Show full item record
RefworksUtilizar EndNote Import
Authors
Pacheco y Costa, Alejandra
Identifiers
Permanent link (URI): http://hdl.handle.net/10017/4729
Publisher
Universidad de Alcalá de Henares. Servicio de Publicaciones
Date
2003
Bibliographic citation
Teatro : revista de estudios teatrales, 2003, n. 19, p. 79-105. ISSN 1132-2233
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Share
 
Abstract
In 1934, Emilio Cotarelo described El Jardín de Falerina as the first theatrical work in which Calderón de la Barca essaied a new gender intended to be performed in Spanish Court, with a greater participation of music than any other work until its date, according to historian Cotarelo y Mori. The creation of this comedy was thus the beginning of a new dramatic gender: the zarzuela. During seventy years since Cotarelo's work, his opinión about the gender of El Jardín de Falerina has been worked out by several scholars, and the aim of the present work is to reconsider the position of this comedy within the theatrical production of Calderón. For this purpose, we are going to analize the role of music in relation to the scenic scheme and dramatic structure of this comedy.
 
En 1934, Emilio Cotarelo calificó a El Jardín de Falerina: representación en dos jornadas como la primera obra en la que Calderón de la Barca intentó la creación de una obra pensada para ser representada en la Corte, y en la que la música tuviera una participación mucho mayor de lo que había sido habitual hasta la fecha, según el historiador Cotarelo y Mori. La aparición de esta comedia suponía asi el nacimiento de un nuevo género dramático: la zarzuela. Durante los setenta años transcurridos desde la afirmación de Cotarelo, esta adscripción genérica ha sido matizada por diversos investigadores, y hoy día es posible reconsiderar la posición de esta comedia dentro de la producción teatral de Calderón. Para ello analizaremos el papel de la música en relación con la disposición escénica y la estructura dramática de esta obra.
 
Files in this item
FilesSizeFormat
View
Música, Espacio Escénico y ...1.162MbPDF
FilesSizeFormat
View
Música, Espacio Escénico y ...1.162MbPDF
Collections
  • Teatro - Número 19, 2003 [14]

Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV
 

 

Browse

All of e_BuahCommunities y CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsIn this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

My e_BuahCreate account

Help

What is e-Buah?Guide e_BuahGuide autoarchiveFAQContact us

Statistics

View Usage Statistics

Information

Open Science. Open accessOpen access PolicyPublishing permissionsCopyrightResearch datae-cienciaDatos RepositoryPlan de Gestión de Datos

Los contenidos se difunden en


Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV