Cultural terms in EFL textbooks for young learners
Publisher
Servicio de Publicaciones de la Universidad de Alcalá
Date
2021Bibliographic citation
Encuentro: revista de investigación e innovación en la clase de idiomas, 2021, n. 29, p. 90-103. ISSN 1989-0796
Keywords
Festivals
6th grade Primary
EFL textbooks
Cultural terms
Songs
Fiestas
6º de Educación Primaria
Libros de inglés como lengua extranjera
Términos culturales
Canciones
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Version
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
This paper analyses the Festival/Cultural section of the four most used 6th Primary EFL textbooks in La Rioja
(North of Spain) to examine whether (i) festivals is a topic covered in the syllabi of these four materials, (ii) the
topics and terms refer to British and American celebrations, represent festivals in other English-speaking
communities or allude to students’ own culture, and (iii) songs and rhymes are included in the materials and related
to the celebrations represented in them.
Our findings show that the most recurrent cultural topics are everyday living, values, beliefs and attitudes and
ritual behaviour. As for the cultural terms, our sample mostly portrays references to the target culture. Songs and
rhymes are part of the teaching materials, but are barely related to the festivals. These data seem to show that
sociocultural aspects are gaining importance in ELT primary materials, but they mostly focus on the target culture
and omit references to students’ own culture. Este artículo analiza la sección Festivals/Culture de los cuatro libros de texto de inglés como lengua extranjera
más utilizados en 6º de Educación Primaria en La Rioja (Norte de España) para examinar si (i) los festivales son
un tema cubierto en el programa de estos cuatro materiales, (ii) los temas y los vocablos utilizados se refieren a
celebraciones británicas y estadounidenses, representan festivales en otras comunidades de habla inglesa o aluden
a la propia cultura de los estudiantes, y (iii) se incluyen canciones y rimas en los materiales y se relacionan con las
celebraciones en ellos representadas.
Los resultados muestran que los temas culturales más recurrentes son la vida cotidiana, los valores, las creencias
y actitudes y las costumbres. En cuanto a los términos culturales, nuestra muestra presenta mayoritariamente
referencias a la cultura de la lengua meta. Las canciones y las rimas forman parte de los materiales didácticos, pero
apenas se relacionan con las fiestas abordadas. Estos datos parecen mostrar que los aspectos socioculturales están
ganando importancia en los materiales para la enseñanza de la lengua inglesa en educación primaria, pero se
centran principalmente en la cultura meta omitiendo referencias a la cultura en la que el alumnado desarrolla su
aprendizaje.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
cultural_canga_encuentro_2021_ ... | 231.0Kb |
![]() |
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
cultural_canga_encuentro_2021_ ... | 231.0Kb |
![]() |