Teaching word-formation through flipped learning: a proposal for university lectures
Authors
Crespo Fernández, EliecerPublisher
Servicio de Publicaciones de la Universidad de Alcalá
Date
2021Bibliographic citation
Encuentro: revista de investigación e innovación en la clase de idiomas, 2021, n. 29, p. 17-33. ISSN 1989-0796
Keywords
Flipped learning
Teaching methods
Higher education
Word-formation
Clase invertida
Metodologías docentes
Educación superior
Formación de palabras
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Version
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
In recent years, thanks to the advent of the Internet technology, flipped learning, in which instruction is accessed
at home in advance of class, has received considerable attention as an alternative to traditional lecture-based
classroom practices, as it leaves class time for developing higher-order competencies such as applying, analyzing
and evaluating by offering students more opportunities for problem-solving, discussion and collaborative learning.
The purpose of this article is to present a proposal for teaching English word-formation processes, namely
compounding, conversion, blending and clipping, in higher education through flipped learning, understood here
as a form of blended learning that incorporates elements from traditional face-to-face teaching, online instruction
and cooperative group work. This teaching proposal, which combines the so-called “discussion-oriented” and
“group-based” flipped classroom models, includes contents, objectives, competencies, activities and assessment.
Although originally designed for Spanish students of English morphology, the proposal is easily adaptable to
related courses and provides a basis for teaching a range of linguistic subjects through the inverted classroom
approach. En los últimos años, gracias a la llegada de Internet, el método de la clase invertida, en la que el estudiante accede
a los contenidos fuera del aula, antes de la sesión, y se deja el tiempo de clase para tareas que requieren activar
competencias de orden superior como resolución de problemas, debates y participación en tareas de tipo
colaborativo, ha merecido la atención de los docentes como alternativa a la clase tradicional. En este artículo se
presenta una propuesta para la enseñanza de los procesos de formación de palabras en inglés, concretamente
compounding, conversion, blending y clipping, en educación superior a través de la modalidad de la clase
invertida, entendida como una metodología híbrida que combina elementos de la enseñanza tradicional, de la
docencia online y del trabajo cooperativo. Esta propuesta, que combina dos modelos de enseñanza invertida, los
llamados “orientados al debate” y “basados en el trabajo en grupo”, incluye contenidos, objetivos, competencias,
actividades y evaluación. Aunque en principio diseñada para estudiantes españoles de morfología inglesa, la
propuesta es fácilmente adaptable a asignaturas afines y ofrece una base para la enseñanza de diferentes contenidos
de lingüística inglesa a través del enfoque de la clase invertida.
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