Show simple item record

dc.contributor.authorCerezo Herrero, Enrique 
dc.contributor.authorRomeu Peyró, María Candelaria
dc.contributor.authorGrao Rodríguez, Almudena
dc.date.accessioned2021-03-15T09:15:37Z
dc.date.available2021-03-15T09:15:37Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.bibliographicCitationPulso, 2020, n.43, ISSN 1577-0338, pp. 35-53es_ES
dc.identifier.issn1577-0338
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10017/46869
dc.description.abstractThe purpose of this work is to study the level of transversality of key competences in Primary Education in the Valencian Community. To this end, an analysis of the Decree 108/2014 cur-rently in effect will be carried out, along with determining the frequency with which each competence is worked on during this stage of education. The data obtained will be interpreted bearing in mind plurilingual programs and, more specifically, the basis of the methodological needs that are pursued in CLIL, the approach to teaching non-linguistic areas through a foreign language. Generally, the findings point to a lack of transversality in some of the competences, one of them being the linguistic competence. This implies the need for a more cross-curricular competence model for plurilingual education, since the rigid structure of the key competences in the current curriculum and, therefore, the lack of a greater interconnection among them may hinder to a great extent the proper functioning of the principles that the CLIL approach posits.en
dc.description.abstractEl presente trabajo tiene como objetivo estudiar el grado de transversalidad de las competencias clave en la etapa de Educación Primaria en la Comunitat Valenciana. Para ello se llevará a cabo un análisis del Decreto 108/2014 actualmente vigente y se establecerá la frecuencia en que cada una de las distintas competencias clave se trabaja a través de los seis cursos que conforman este ciclo educativo. Los datos obtenidos se interpretarán teniendo presentes los programas plurilingües y, más concretamente, en base a las necesidades metodológicas que se persiguen en AICLE, el enfoque utilizado para la enseñanza de áreas no lingüísticas impartidas a través de la len-gua extranjera. Los resultados apuntan, en general, hacia una falta de transversalidad de algunas competencias, siendo una de ellas la lingüística. Esto nos lleva a la necesidad de contar con un modelo de competencias más intercurricular para la educación plurilingüe, ya que la estructura rígida de las competencias en el currículum actual y, por ende, la falta de una mayor interconexión entre ellas puede obstaculizar, en gran medida, el correcto funcionamiento de los principios postula-dos por el enfoque AICLE.es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoengen
dc.publisherUniversidad de Alcalá. Escuela Universitaria Cardenal Cisneroses_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectIntercultural educationen
dc.subjectCommunicative competenceen
dc.subjectPrimary educationen
dc.subjectCross-curricular trainingen
dc.subjectQuality of educationen
dc.subjectEducación interculturales_ES
dc.subjectCompetencia comunicativaes_ES
dc.subjectEnseñanza primariaes_ES
dc.subjectMateria transversales_ES
dc.subjectCalidad de la enseñanzaes_ES
dc.titleKey competences and plurilingual education in the Valencian Region (Spain): A curricular analysis of Primary Educationen
dc.title.alternativeCompetencias clave y educación plurilingüe en la Comunidad Valenciana (España): un análisis curricular de la Educación Primariaes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen
dc.identifier.publicationtitlePulsoes_ES
dc.identifier.publicationlastpage53
dc.identifier.publicationissue43
dc.identifier.publicationfirstpage35


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Este ítem está sujeto a una licencia Creative Commons.