View Item 
  •   e_Buah Home
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Teatro
  • Teatro - Número 15, 2001
  • View Item
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Teatro
  • Teatro - Número 15, 2001
  • View Item
  • Biblioteca
    • English
    • español
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hispanoamérica en el teatro del Siglo de Oro : "El nuevo rey Gallinato y ventura por desgracia" de Andrés de Claramonte

Show full item record
RefworksUtilizar EndNote Import
Authors
Rodríguez López-Vazquez, Alfredo
Identifiers
Permanent link (URI): http://hdl.handle.net/10017/4671
Publisher
Universidad de Alcalá de Henares. Servicio de Publicaciones
Date
2001
Bibliographic citation
Teatro : revista de estudios teatrales, 2001, n. 15, p. 49-63. ISSN 1132-2233
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Share
 
Abstract
La comedia heroica El nuevo rey Gallinato y ventura por desgracia, de Andrés de Claramonte es una de las primeras obras (representada ya en abril de 1604) en las que se propone la figura del hombre del Nuevo Mundo. Como obra de una época en la que todavía no se había asentado el modelo lopiano clásico esquematizado en el Arte nuevo, aparecen elementos heterogéneos (como la personificación de figuras morales) y escenas y parlamentos resueltos tal vez de forma apresurada; junto a ello, el plan general de la obra y el tratamiento de la trama con un sólido sentido del espectáculo teatral ofrecen una serie de valores dramáticos y escénicos muy notables, que contrapesan los errores parciales que la crítica ha señalado. Una apreciación equilibrada de esta obra primeriza debe contemplar ambas cosas, tanto las luces como las sombras.
 
The heroic comedy El nuevo rey Gallinato y ventura por desgracia is one of the first plays (it was represented in april 1604) to present the figure of the New World man. As a work from a time in which the classic lopean model, as set in the Arte nuevo, had not yet completely settied, it contains heterogeneous ingredients (i. e. the personification of moral figures), and some sketchy scenes and speeches; along with that, the general outline of the play and the firm sense of drama offer a number of notable dramatic and scenic valúes that counteract the partial flaws critics have pointed out in it. A balanced view of this early efTort should pay attention to both virtues and flaws of this work.
 
Files in this item
FilesSizeFormat
View
Hispanoamérica en el Teatro del ...705.2KbPDF
FilesSizeFormat
View
Hispanoamérica en el Teatro del ...705.2KbPDF
Collections
  • Teatro - Número 15, 2001 [15]

Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV
 

 

Browse

All of e_BuahCommunities y CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsIn this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

My e_BuahCreate account

Help

What is e-Buah?Guide e_BuahGuide autoarchiveFAQContact us

Statistics

View Usage Statistics

Information

Open Science. Open accessOpen access PolicyPublishing permissionsCopyrightResearch datae-cienciaDatos RepositoryPlan de Gestión de Datos

Los contenidos se difunden en


Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV