View Item 
  •   e_Buah Home
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Teatro
  • Teatro - Número 15, 2001
  • View Item
  • REVISTAS DE LA UAH
  • Teatro
  • Teatro - Número 15, 2001
  • View Item
  • Biblioteca
    • English
    • español
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

El diablo y la idolatría en la comedia del Nuevo Mundo

Show full item record
RefworksUtilizar EndNote Import
Authors
McGrath, David
Identifiers
Permanent link (URI): http://hdl.handle.net/10017/4666
Publisher
Universidad de Alcalá de Henares. Servicio de Publicaciones
Date
2001
Bibliographic citation
Teatro : revista de estudios teatrales, 2001, n. 15, p. 143-164. ISSN 1132-2233
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Share
 
Abstract
El artículo empieza con un repaso de la crítica previa del papel del Diablo y "lo diabólico" en la comedia en general. En el Nuevo Mundo esta presencia se manifiesta principalmente por el mayor de los engaños, la idolatría, que aparece constantemente como tópico en las comedias americanas del repertorio establecido por Zugasti. Sigue un breve análisis estadístico de la presencia del Diablo en el repertorio, con las correspondientes conclusiones. Se insiste en lo fundamental de la presencia diabólica y la idolatría en todas las obras en las que los indígenas salen a escena, contrastándolo con la ausencia del Diablo cuando las Indias son mera ubicación incidental de la acción. El autor indica otros aspectos (posesión corporal, aspectos físicos, canibalismo, etc.) que valdrá la pena estudiar en el futuro. En conclusión, se intenta relacionar la necesidad de demonizar al Otro con conceptos de la transmisión de ideologías a través del arte y la función del poder imperial.
 
The article begins with a brief survey of previous criticism of the role of the Devil and "all his works" ¡n the comedia in general. In the New World this presence is mainly apparent in his arch-deception, idolatry, which appears constantly as a topos in the corpus of American plays established by Zugasti. TTiere follows a brief statistical analysis of the Devil's presence in the corpus with conclusions. The author emphasizes how fundamental diabolic presence and idolatry are in all the works where the Indians take the stage, contrasting this with the absence of the Devil when the Indies are merely an incidental location of the action. McGrath points to other aspects (bodily possession, physical aspects, cannibalism, etc.) which are worth studying in the future. In conclusion, the author tries to relate the necessity of demonizing the Other to concepts of mediation in art and the function of imperial power.
 
Files in this item
FilesSizeFormat
View
El Diablo y la Idolatría en la ...924.0KbPDF
FilesSizeFormat
View
El Diablo y la Idolatría en la ...924.0KbPDF
Collections
  • Teatro - Número 15, 2001 [15]

Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV
 

 

Browse

All of e_BuahCommunities y CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsIn this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

My e_BuahCreate account

Help

What is e-Buah?Guide e_BuahDeposit documentsFAQContact us

Statistics

View Usage Statistics

Information

Open Science. Open accessOpen access PolicyPublishing permissionsCopyrightResearch datae-cienciaDatos RepositoryPlan de Gestión de Datos

Los contenidos se difunden en


Contact Us | Send Feedback | About DSpace
¡CSS Válido!@mire NV
¡CSS Válido!@mire NV