Bettering stories about stories about nature
Autores
Jørgensen, DollyIdentificadores
Enlace permanente (URI): http://hdl.handle.net/10017/45750DOI: https://doi.org/10.37536/ECOZONA.2020.11.2.3497
ISSN: 2171-9594
Editor
Universidad de Alcalá
Fecha de publicación
2020Cita bibliográfica
Ecozon@: European Journal of Literature, Culture and Environment, v. 11, n. 2 (2020), pp. 200-207
Palabras clave
Biography
Environmental history
Extinction
Museums
Natural history
Tortoise
Biografía
Historia medioambiental
Extinción
Museos
Historia natural
Tortuga
Tipo de documento
info:eu-repo/semantics/article
Derechos
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Derechos de acceso
info:eu-repo/semantics/openAccess
Resumen
Both environmental historians and ecocritics are in the business of simultaneously analysing the stories we tell about the human-nature relationship and creating those stories. Using the case of Kiki, an Aldabra giant tortoise on display in the “Muséum national d’Histoire naturelle” in Paris, I present three potential text types in museum displays which lend themselves to new ecocritical readings: museum labels, biographical displays, and material remains. Ecocritical approaches to the genres of scientific texts and animal biographies and the developing field of material ecocriticism prove useful for making sense of the complex narratives of environmental history. Reaching out to ecocriticism approaches can make the stories I tell about museum displays as an environmental historian better. Tanto los historiadores medioambientales como los ecocríticos analizan las historias que contamos sobre la relación entre humanos y naturaleza a la vez que crean esas historias. Usando el caso de Kiki, una tortuga gigante de Aldabra que se exhibe en el “Muséum national d’Histoire naturelle” en París, presento tres posibles tipos de textos expuestos en museo que se prestan a nuevas lecturas ecocríticas: etiquetas de museo, expositores biográficos, y restos materiales. Los enfoques ecocríticos a los textos científicos y biografías animales, y el campo en desarrollo de la ecocrítica material han demostrado ser útiles para dar sentido a las narrativas complejas de la historia medioambiental. Contactar con enfoques ecocríticos puede hacer que mejoren las historias sobre los expositores de los museos que cuento como historiadora medioambiental.
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