Show simple item record

dc.contributor.authorMorrison, Susan Signe
dc.date.accessioned2021-01-11T18:26:00Z
dc.date.available2021-01-11T18:26:00Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.bibliographicCitationEcozon@: European Journal of Literature, Culture and Environment, v. 11, n. 2 (2020), pp. 118-127
dc.identifier.issn2171-9594
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10017/45730
dc.description.abstractHow can cultural works from the distant past—such as the Middle Ages—teach us ethical modes of behavior for today? One form of ecopoetics emerges through slow practice, making the reader collaborate in the measured process of co-creating the emotional impact of an imaginative text. Drawing on rich debates about slow cinema, this essay suggests how Chaucer’s “The Clerk’s Tale”—from his grand fourteenth-century poem, “The Canterbury Tales”—evokes a slow eco-aesthetics with ethical impact. The relative slowness of walking shapes how individuals respond to their environment. In turn, a deceleration of perception affects how travel comes to be written about, as seen in the tale of Patient Griselda. Introduced by Giovanni Boccaccio and adapted by such writers as Francesco Petrarch, Geoffrey Chaucer, and Christine de Pizan, she acts dynamically through her apparent silence and notorious patience. The environmental humanities offer paradigms for us to consider the strategies of slowness and patience. This essay shows how medieval pilgrimage literature evokes a slow aesthetic which is at the same time an ecocritical strategy. Slowness results in an enduring impact and heightened sensitivity to the ecological damage for which we all are culpable. Sloweness somatically inculcates key aspects of environmental awareness. Pilgrimage texts from the Middle Ages teach us slow ethical aesthetics, suggesting that the medieval moment—finally and a long time coming— is now.en
dc.description.abstract¿Cómo puede la producción cultural del pasado más lejano, como la del medievo, enseñarnos modos éticos de comportamiento para hoy en día? Una de las formas de la ecopoética surge a través de la práctica lenta, haciendo que el lector colabore en el proceso medido de co-crear el impacto emotivo de un texto ficticio. Inspirado en los valiosos debates en torno al “slow cinema” (cinematografía lenta), este ensayo plantea cómo “El cuento del erudito (The Clerk's Take)” de Chaucer, de su gran poema del sigo XIV, “Los cuentos de Canterbury”, logra evocar una ecopoética lenta con un impacto ético. La relativa lentitud del caminar determina cómo responde el individuo a su medio ambiente. La desaceleración de la percepción, a su vez, afecta a la forma en la que se narra el viaje, como se ve en el cuento de la paciente Griselda. Introducida por primera vez por Giovanni Boccaccio y adaptada por escritores como Francesco Petrarca, Geoffrey Chaucer, y Christine de Pizan, ella actúa dinámicamente por medio de su aparente silencio y su notoria paciencia. Las humanidades ambientales nos ofrecen paradigmas para considerar las estrategias de la lentitud y la paciencia. Este ensayo muestra cómo la literatura del peregrinaje medieval evoca una estética lenta que es a la vez una estrategia ecocrítica. La lentitud resulta en un impacto duradero y una sensibilidad aguzada hacia el daño ecológico del que somos todos culpables. La lentitud corporal inculca aspectos clave de concienciación medioambiental. Los textos medievales sobre el peregrinaje nos enseñan la lenta estética ética, sugiriendo que el momento medieval, tan largamente esperado, por fin ha llegado.es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoengen
dc.publisherUniversidad de Alcaláes_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectSlowen
dc.subjectSlow walkingen
dc.subjectSlow cinemaen
dc.subjectEcocritical strategyen
dc.subjectPilgrimageen
dc.subjectMiddle Agesen
dc.subjectEthical practiceen
dc.subjectChauceren
dc.subjectPatient Griseldaen
dc.subjectThe Clerk’s Taleen
dc.subjectLentitudes_ES
dc.subjectCaminar lentoes_ES
dc.subjectCinematografía lentaes_ES
dc.subjectEstrategia ecocríticaes_ES
dc.subjectPeregrinajees_ES
dc.subjectEdad Mediaes_ES
dc.subjectPráctica éticaes_ES
dc.titleSlow practice as ethical aesthetics: the ecocritical strategy of patience in Geoffrey Chaucer’s "The Clerk’s Tale"en
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
dc.subject.ecienciaLiteraturaes_ES
dc.subject.ecienciaLiteratureen
dc.subject.ecienciaMedio ambientees_ES
dc.subject.ecienciaEnvironmental scienceen
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.37536/ECOZONA.2020.11.2.3453
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen
dc.identifier.publicationtitleEuropean Journal of Literature, Culture and Environment = Revista Europea de Cultura, Literatura y Medioambiente
dc.identifier.publicationvolume11
dc.identifier.publicationlastpage127
dc.identifier.publicationissue2
dc.identifier.publicationfirstpage118


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Este ítem está sujeto a una licencia Creative Commons.