Seeing ecophobia on a vegan plate
Authors
Estok, Simon C.Identifiers
Permanent link (URI): http://hdl.handle.net/10017/45709DOI: https://doi.org/10.37536/ECOZONA.2020.11.2.3503
ISSN: 2171-9594
Publisher
Universidad de Alcalá
Date
2020Bibliographic citation
Ecozon@: European Journal of Literature, Culture and Environment, v. 11, n. 2 (2020), pp. 109-117
Keywords
Vegan studies
Ecophobia
Food and gender
The Game Changers
Meatless burgers
Estudios veganos
Ecofobia
Alimento y género
Hamburguesas sin carne
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
There has been a sudden growth in the vegan industry, with meatless burgers garnering a profoundly positive consumer response and even people such as Arnold Schwarzenegger and Jackie Chan supportively entering the conversation. In some ways, companies such as Beyond MeatTM and Impossible FoodsTM and films such as The Game Changers are succeeding in doing what many political vegetarians and vegans, academics, and activists have long failed to do: to have a real effect on the animal agriculture business. Perhaps this is something to celebrate, especially since (despite the arguments, protests, and even veg-friendly businesses having steadily increased) the numbers of animals involved in the industry have consistently swollen. To rest much hope in the current vegan trends would be to fall victim to a deceptively sexist and ecophobic guiding narrative. While taking big steps toward shutting down the animal agriculture business, the great strides of the vegan industry follow a well-worn path. Putting veggie patties in the meat aisle and shunning words such as “vegetarian” and “vegan” engages in a disavowal of vegetal realities, and the fact that the meat aisle itself is so heavily gendered effectively re-genders the food itself. It may all seem harmless enough—even productive—until understood within the larger context of patriarchal “attempts,” to cite Laura Wright, “to reconceptualize veganism as an alternative untramasculine choice.” The Game Changers drips with such attempts, and, like the “meatless” products now enjoying such popularity, reeks of male self-delusionalism about having discovered a healthful, new diet. There is a lot more than veggies being served up with what we might call the new veganism, and there is not much chance of really effecting change unless we look at what’s really on the plate. Ha habido un repentino crecimiento en la industria vegana, con las hamburguesas sin carne consiguiendo una aceptacio n profundamente tentadora, e incluso gente como Arnold Schwarzenegger y Jackie Chan han ofrecido su apoyo al tema. De alguna manera, compan í as como Beyond MeatTM e Impossible FoodsTM y pelí culas como The Game Changers esta n teniendo e xito en lo que muchos vegetarianos y veganos polí ticos, acade micos, y activistas han fracasado durante mucho tiempo: tener un efecto real en el negocio de la agricultura animal. Quiza esto es algo a celebrar, especialmente ya que, a pesar del aumento constante de argumentos, protestas, e incluso de los negocios respetuoso con lo vegetariano, las cifras de animales implicadas en la industria han crecido continuamente. Poner muchas esperanzas en las tendencias veganas actuales serí a caer ví ctima de una narrativa influyente que es engan osamente sexista y ecofo bica. Mientras se dan grandes pasos hacia el cierre del negocio de la agricultura animal, las mayores zancadas de la industria vegana siguen un camino muy trillado. Poner hamburguesas veganas en el pasillo de la carne y evitar palabras como “vegetariano” o “vegano” conlleva la negacio n de la realidad vegetal, y el hecho de que el pasillo de la carne este tan orientado al ge nero hace que la comida se asocie a un ge nero a su vez. Parece algo bastante inofensivo—incluso productivo—hasta que se entiende dentro del contexto ma s amplio de “intentos” patriarcales, citando a Laura Wright: “reconceptualizar el veganismo como una eleccio n alternativa ultramasculina”. The Game Changers lo intenta a cuenta gotas y, como los productos “sin carne” gozan de tanta popularidad, apesta a autoengan o masculino sobre el hecho de haber descubierto una nueva dieta saludable. Se esta n sirviendo mucho ma s que veggies en lo que podemos llamar el nuevo veganismo, y no hay mucha oportunidad de realmente cambiar algo a menos que miremos lo que realmente esta en el plato.
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