Naming the unknown, witnessing the unseen: Mediterranean ecocriticism and modes of representing migrant others
Identificadores
Enlace permanente (URI): http://hdl.handle.net/10017/45653DOI: https://doi.org/10.37536/ECOZONA.2020.11.2.3559
ISSN: 2171-9594
Editor
Universidad de Alcalá
Fecha de publicación
2020Cita bibliográfica
Ecozon@: European Journal of Literature, Culture and Environment, v. 11, n. 2 (2020), pp. 82-91
Palabras clave
Mediterranean ecocriticism
Migrants
Artistic representation
Ecocrítica mediterránea
Migrantes
Representación artistica
Tipo de documento
info:eu-repo/semantics/article
Derechos
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Derechos de acceso
info:eu-repo/semantics/openAccess
Resumen
In continuity with the theoretical explorations of Mediterranean Ecocriticism, this essay deals with modes of representation of "migrant others." Often de-personified and reduced to statistical data, these “invisible” migrants are in fact parts of a larger ecology, where the fates of humans and nonhumans are interlaced, prompting deep ethical questions. Such invisibility is challenged by the many artists, writers, filmmakers, and thinkers that bring the migrant question to the center stage of their work, suggesting that the only response to the dehumanization of migrants is the humanization of nonhumans caught in the same predicaments of borders and violence. The essay includes an analysis of Jason deCaires Taylor's submarine artworks and of the documentary Asmat, "Names," by director Dagmawi Yimer. En continuidad con las exploraciones teóricas de la ecocrítica mediterránea, este ensayo explora los modos de representación de los “otros migrantes”. A menudo despersonalizados y reducidos a datos
estadísticos, estos migrantes “invisibles” forman de hecho parte de una ecología más amplia, en la que se entrelazan los destinos de seres humanos y no humanos, planteando profundas cuestiones éticas. Esa invisibilidad es cuestionada por numerosos artistas, escritores, cineastas y pensadores que presentan la cuestión de los migrantes en el centro de su trabajo, sugiriendo que la única respuesta a la deshumanización de los migrantes es la humanización de los seres no humanos atrapados en los mismos problemas generados por la violencia y las fronteras. El ensayo incluye un análisis de las obras de arte submarino de Jason deCaires Taylor y del documental Asmat, “Nombres”, del director Dagmawi Yimer.
Ficheros en el ítem
Ficheros | Tamaño | Formato |
|
---|---|---|---|
naming_iovino_ecozon@_2020.pdf | 951.6Kb |
|
Ficheros | Tamaño | Formato |
|
---|---|---|---|
naming_iovino_ecozon@_2020.pdf | 951.6Kb |
|