Show simple item record

dc.contributor.authorFuruseth, Sissel
dc.contributor.authorGjelsvik, Anne
dc.contributor.authorGürata, Ahmet
dc.contributor.authorHennig, Reinhard
dc.contributor.authorLeyda, Julia
dc.contributor.authorRitson, Katie Frances
dc.date.accessioned2020-12-16T16:11:07Z
dc.date.available2020-12-16T16:11:07Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.bibliographicCitationEcozon@: European Journal of Literature, Culture and Environment, v. 11, n. 2 (2020), pp. 8-16
dc.identifier.issn2171-9594
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10017/45478
dc.description.abstractEnvironmental and climatic change has become a frequent motif in contemporary Norwegian literature, television and film, and Norway has the worldwide first organization of writers committed to climate action (The Norwegian Writers’ Climate Campaign, founded in 2013). In this article, we argue that Norwegian climate change fiction and related works draw on elements that relate to specific national and/or Nordic cultural, societal and historical features, and that these elements give these works their distinct identity. We focus on four such features: (1) notions of “Nordicity”; (2) an (imagined) intimate connection between Norwegianness and nature, often seen as a typical element of Norwegian national identity; (3) references to Norwegian petroculture (since the Norwegian economy is largely based on the export of fossil fuels) , and (4) an atmosphere of gloom and melancholia in many of the works, which draws on a Nordic tradition of painting and literature, and which also often characterises the genre of Nordic noir.en
dc.description.abstractEl cambio climático y medioambiental se han convertido en un tema frecuente en la literatura, televisión y cine contemporáneos noruego, siendo Noruega el primer país con una organización de escritores comprometidos con la acción climática (“The Norwegian Writers' Climate Campaign,” fundada en 2013). En este artículo argumentamos que las obras de ficción noruegas sobre el cambio climático se basan en aspectos culturales e históricos específicos de la nación y/o de la cultura nórdica, dándoles una identidad particular. Nos centramos principalmente en cuatro de estos aspectos: (1) nociones de “lo nórdico”; (2) una conexión íntima (imaginada) entre lo noruego y la naturaleza, y por lo tanto, lo que a menudo es visto como elementos típicos de la identidad nacional noruega; (3) referencias a la “petro-cultura” noruega (dado que la economía noruega se basa en gran medida en la exportación de combustibles fósiles) y (4) una atmósfera de penumbra y melancolía en muchas de las obras, basada en las tradiciones de pintura y literatura nórdicas, y por lo general, característica del género de cine negro nórdico.es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoengen
dc.publisherUniversidad de Alcaláes_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectClimate changeen
dc.subjectNorwayen
dc.subjectFilmen
dc.subjectTelevisionen
dc.subjectCambio climáticoes_ES
dc.subjectNoruegaen
dc.subjectPelículaes_ES
dc.subjectTelevisiónes_ES
dc.titleClimate change in literature, television and film from Norwayen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
dc.subject.ecienciaLiteraturaes_ES
dc.subject.ecienciaLiteratureen
dc.subject.ecienciaMedio ambientees_ES
dc.subject.ecienciaEnvironmental scienceen
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.37536/ECOZONA.2020.11.2.3468
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen
dc.identifier.publicationtitleEuropean Journal of Literature, Culture and Environment = Revista Europea de Cultura, Literatura y Medioambiente
dc.identifier.publicationvolume11
dc.identifier.publicationlastpage16
dc.identifier.publicationissue2
dc.identifier.publicationfirstpage8


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Este ítem está sujeto a una licencia Creative Commons.