Time set y técnica serial aplicada a la orquesta: la «Sinfonía 4 'New York'» de Roberto Gerhard
Authors
Duque, CarlosIdentifiers
Permanent link (URI): http://hdl.handle.net/10017/45254DOI: 10.37536/quodlibet.2020.73.714
ISSN: 2660-4582
Publisher
Universidad de Alcalá. Servicio de Publicaciones
Date
2020Bibliographic citation
Quodlibet: revista de especialización musical, 2020, n.73, pp. 130-171, ISSN 2660-4582
Keywords
Serialismo
Dodecafonismo
Composición
Dodecafónica
Composición orquestal
Time-set
Hexacordos
Roberto Gerhard
Schönberg
Serialism
Dodecaphonism
Twelve-tone composition
Orchestal composition
Time-set
Hexachords
Project
PID2019-104641GB-I00 (Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades)
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Version
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
Roberto Gerhard fue uno de los precursores de la música electrónica occidental y de
la aplicación de su experiencia a la música orquestal. En el desarrollo de su personal técnica,
amalgama el uso del folclore que emana de su profesor Felipe Pedrell y del estructuralismo
que aprendió de la mano de Arnold Schönberg. En este artículo se analiza la técnica serial
que aplicó a la «Sinfonía 4 ‘New York’» (encargo de la Orquesta Filarmónica de Nueva York en
su 125º aniversario) comparando la aplicación real con el universo teórico que expuso en
sus artículos, que en muchas ocasiones son meras formulaciones sin un desarrollo práctico.
El artículo plantea ejemplos de cada proceso concreto tales como estructura, tempo, time-set
y sistemas hexacordales aplicados a la «Sinfonía 4 ‘New York’». Roberto Gerhard was one of the precursors in western electronic music and in the application of his experience to orchestral music. In the development of his personal technique, he amalgamates the use of folklore that emanates from his professor Felipe Pedrell and the structuralism that he learned from Arnold Schoenberg. This article analyzes the serial technique applied to the New York Symphony 4 (commissioned by the New York Philharmonic Orchestra on its 125th anniversary), comparing the real application with the theoretical universe that Gerhard exposes in his articles, which are often mere formulations that are not carried out due to the needs of the musical development of each specific piece. The article presents examples of each specific process such as structure, tempo, time-set and hexachordal applications applied to the Symphony 4 ‘New York’.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
time_duque_QB_2020.pdf | 2.017Mb |
![]() |
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
time_duque_QB_2020.pdf | 2.017Mb |
![]() |