Show simple item record

dc.contributor.authorOpazo Basáez, Marco
dc.contributor.authorNarvaiza Cantín, Lorea
dc.contributor.authorCampos, Jose Antonio
dc.date.accessioned2020-11-17T16:13:39Z
dc.date.available2020-11-17T16:13:39Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.bibliographicCitationOpazo Basáez, M., Narvaiza Cantín, L. y Campos, J. A. Does distance really matter? Assessing the impact of KIBS proximity on firms’ servitization capacity: evidence from the Basque country. Investigaciones regionales = Journal of Regional Research, 2020, n. 48, p. 51-68. ISSN 2340-2717
dc.identifier.issn2340-2717
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10017/45129
dc.description.abstractServitization strategy is becoming increasingly recognized as a key source of value with important competitive and economic implications across the globe. It has been proven to contribute to territorial performance through the provision of services to manufacturing businesses. However, this contribution has largely been the consequence of the configuration of local industrial structures, and most importantly, of the interconnectedness between manufacturing firms and knowledge-intensive business service (KIBS) firms. Hence, the process of territorial servitization is highly conditioned by the association between manufacturing businesses and KIBS firms. To date, the literature on territorial servitization has mostly described the implications of KIBS firms for service deployment and service innovation in manufacturing, with knowledge and technological capabilities being considered the main variables in its success. Nevertheless, the literature is silent on how the geographical distance between KIBS firms and manufacturing companies may affect servitization capacity. This paper aims to raise the importance of the geographical distance of KIBS firms in manufacturers’ servitization capacity. To meet this aim, an analysis of two manufacturing companies; Alpha and Beta, is provided. They are both located in the Basque country but collaborate with KIBS firms located in different geographical areas, either “inside” or “outside” the Basque region. Through a qualitative study based on (i) measuring these firms’ capacity for servitization, and (ii) in-depth interviews, results suggest that geographical distance plays a key role in the KIBS firm-Manufacturer relationship for servitization capacity purposes, and should be regards as an important aspect for successful territorial servitization.en
dc.description.abstractLa estrategia de servitización está siendo progresivamente reconocida a lo largo del mundo como una fuente clave de valor con importantes implicaciones competitivas y económicas. Se ha demostrado, entre otras cosas, que contribuye al desempeño territorial mediante la prestación de servicios a empresas manufactureras. No obstante, esta contribución se debe en gran parte a la configuración de las estructuras industriales locales, y lo que es más importante, a la interconexión entre empresas manufactureras y empresas de servicios empresariales intensivos en conocimiento (KIBS). En consecuencia, el proceso de servitización territorial está muy condicionado por la asociación entre empresas manufactureras y empresas KIBS. Hasta la fecha, la literatura sobre servitización territorial ha descrito principalmente las implicaciones de las empresas KIBS en el despliegue de servicios y la innovación de servicios en la manufactura, considerando el conocimiento y las capacidades tecnológicas las principales variables de su éxito. Sin embargo, la literatura es escasa o casi inexistente respecto de cómo la distancia geográfica entre las empresas KIBS y las empresas manufactureras puede afectar la capacidad de servitización. Por consiguiente, este documento tiene como objetivo plantear la importancia de la distancia geográfica de las empresas KIBS en la capacidad de servitización de los fabricantes. Para cumplir con este objetivo, proporciona el análisis de dos empresas manufactureras; Alfa y Beta. Ambas situadas en el País Vasco, pero en colaboración con firmas KIBS ubicadas en diferentes áreas geográficas, ya sea “dentro” o “fuera” del País Vasco. A través de un estudio cualitativo basado en (i) medir la capacidad de servitización de estas empresas y (ii) entrevistas en profundidad, los resultados sugieren que la distancia geográfica juega un papel clave en la relación empresa KIBS y la capacidad de servitización del fabricante, y debería ser considerada como un aspecto importante para el éxito de la servitización territorial.es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoengen
dc.publisherAsociación Española de Ciencia Regional (AECR)es_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectServitization capacityen
dc.subjectKnowledge-intensive business service (KIBS)en
dc.subjectGeographical distanceen
dc.subjectCapacidad de servitizaciónes_ES
dc.subjectServicios de negocios intensivos en conocimiento (KIBS)es_ES
dc.subjectDistancia geográficaes_ES
dc.titleDoes distance really matter? Assessing the impact of KIBS proximity on firms’ servitization capacity: evidence from the Basque countryen
dc.title.alternative¿Realmente importa la distancia? Evaluación del impacto de la proximidad de las KIBS en la capacidad de servitización de las empresas: evidencia de estudios en el País Vascoes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
dc.subject.ecienciaEconomíaes_ES
dc.subject.ecienciaEconomicsen
dc.subject.ecienciaGeografíaes_ES
dc.subject.ecienciaGeographyen
dc.subject.ecienciaSociologíaes_ES
dc.subject.ecienciaSociologyen
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen
dc.identifier.publicationtitleInvestigaciones regionales = Journal of Regional Research
dc.identifier.publicationlastpage68
dc.identifier.publicationissue48
dc.identifier.publicationfirstpage51


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Este ítem está sujeto a una licencia Creative Commons.