Networks and the location of foreign migrants: evidence for Southern Europe
Publisher
Asociación Española de Ciencia Regional (AECR)
Date
2020Bibliographic citation
Serrano Domingo, G., Cabrer Borrás, B. y Requena Silvente, F. Networks and the location of foreign migrants: evidence for Southern Europe. Investigaciones regionales = Journal of Regional Research, 2020, n. 47, p. 97-112. ISSN 2340-2717
Keywords
International migration
Networks
Spatial interdependence
Spatial gravity model
Migración internacional
Efectos red
Interdependencia espacial
Modelo de gravedad espacial
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
This paper investigates the effect of co-national immigrant´s communities (social networks) and historical international trade relationships (business networks) on the decision of migrants to locate in a particular province within Italy, Portugal and Spain. We study whether spatial dependence also determines the immigration decision by testing for migration spillover effects across provinces in the destination country
and by accounting for the effects of social and business networks in contiguous provinces. We find that social networks enhance immigration of co-nationals, a positive effect that is moderated if neighbor provinces have large co-nationals´ communities. For the case of business networks, neighbor provinces having commercial linkages with the immigrants’ origin country compete as alternative destinations. Thus, the impact of immigration spreads over alternative destinations in the host country, so the coordination of local and national migration policies is required to be fully effective. Este trabajo investiga el impacto de las comunidades de inmigrantes (redes sociales) y de las relaciones comerciales históricas (redes de negocios) sobre la decisión de localización de los inmigrantes en una determinada provincia de Italia, Portugal o España. Se analiza la dependencia espacial que puede afectar a esta decisión contrastando, primero, si existen efectos spillover de la inmigración en el resto de provincias y, a continuación, si hay un efecto asociado a la presencia de estas redes en las provincias vecinas. Los resultados muestran que las redes sociales actúan como factor de atracción, pero su efecto positivo se atenúa cuando hay provincias adyacentes con comunidades de inmigrantes del mismo país grandes. En el caso de las redes de negocios, las provincias contiguas con lazos comerciales históricos con el país de origen del inmigrante compiten como destinos alternativos. Así, el impacto de la inmigración se desborda al resto de provincias en el país de destino, y requerirá de la coordinación de las políticas de migración locales y nacionales para que sean efectivas.
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