Enrique Granados en su tiempo. La triple consideración del músico en la «Revista Musical Hispano-Americana»
Authors
Rosal Moral, IsabelPublisher
Universidad de Alcalá. Servicio de Publicaciones
Date
2019Embargo end date
2021-08-01Bibliographic citation
Quodlibet: revista de especialización musical, 2019, n.72, pp. 7-22, ISSN 1134-8615
Keywords
Enrique Granados
Revista musical hispano-americana
Crítica musical
Nacionalismo
Goyescas
Musical criticism
Nationalism
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Version
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
Enrique Granados (1867-1916) es una de las grandes figuras de la música española.
Este trabajo pretende analizar la visión que de él se tuvo en su época y si se corresponde con
la imagen que se tiene ahora. ¿Es la misma? ¿Dónde se sitúa a Granados, entre los modernos
o entre los románticos? ¿Pianista brillante o compositor inspirado? ¿Y cómo se hace hoy?
Para comprobarlo haremos un estudio y análisis de cómo se le describió en las críticas de
una publicación acreditada en su tiempo: la «Revista musical hispano-americana». A través de sus
páginas se mostrará a Enrique Granados en una triple faceta. Descubriremos que el músico
catalán fue recibido, en primer lugar, como un pianista consagrado y pedagogo, capaz de
producir alumnos con similar carácter al suyo. Más tarde figuraría como un compositor
adscrito a la naciente escuela nacionalista española y, finalmente, como una víctima de las
circunstancias históricas del momento Enrique Granados (1867-1916) is one of the great figures of Spanish music. This
work aims to analyze the vision of him in his time and whether it corresponds to the image
we have now. Is it the same? Where is Granados situated, among the modern ones or among the romantic ones? A brilliant pianist or an inspired composer? And how is it done today? To
verify this, we will make a study and analysis of how he was described in the reviews of an accredited
publication of his time: the "Revista musical hispano-americana". Through its pages, Enrique Granados will
be shown in a triple facet. We will discover that the Catalan musician was received, in the first place,
as a consecrated pianist and pedagogue, capable of producing students with a similar character to his
own. Later he would appear as a composer attached to the nascent Spanish nationalist school and
finally, as a victim of the historical circumstances of the time.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
enrique_rosal_QB_2019.pdf | 450.7Kb |
![]() |
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
enrique_rosal_QB_2019.pdf | 450.7Kb |
![]() |