Manuel de Falla y Cuba: un sueño (in)cumplido
Authors
Vega Pichaco, BelénPublisher
Universidad de Alcalá. Servicio de Publicaciones
Date
2013Bibliographic citation
Quodlibet: revista de especialización musical, 2013, n.53, pp. 117-137, ISSN 1134-8615
Keywords
Manuel de Falla
Cuba
María Muñoz de Quevedo
Vanguardia
Afrocubanismo
Grupo de Renovación Musical
Avant-garde
Afro-cubanism
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Version
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
Desde su infancia, Manuel de Falla ansió visitar La Habana; se trataba de una
ilusión que se mantuvo intacta en el pensamiento del músico gaditano, avivada por
las imágenes y los “sones” que amigos muy cercanos como Federico García Lorca,
Fernando de los Ríos o Adolfo Salazar, así como allegados del mundo cubano como
José M.ª Chacón y Calvo y Eduardo Sánchez de Fuentes, entre otros, le acercaban con
sus cartas, fotografías, partituras, críticas musicales y toda suerte de recuerdos. Aunque
pese a las infatigables gestiones de su discípula María Muñoz de Quevedo, el sueño
nunca se materializó, con este artículo se reconstruye, en cierta medida, ese otro “viaje
espiritual” que sí se cumplió a través de sus enseñanzas y su música, y del influjo de su
modelo estético en la composición de la vanguardia cubana durante el segundo cuarto
del siglo XX. Since Manuel de Falla was a child, he longed for visiting Havana. It was an
illusion that, nevertheless, remained in his mind throughout his entire life, increased
by images and sounds brought to him by friends, such as Federico García Lorca,
Fernando de los Ríos or Adolfo Salazar, and Cuban acquaintances like José M.ª Chacón
y Calvo or Eduardo Sánchez de Fuentes, among others through letters, pictures, scores,
musical criticisms and all kind of souvenirs from the Island. In spite of the tireless
management of his pupil María Muñoz de Quevedo to make Falla’s dream come true,
this never happened. In this article, I intend to reconstruct another “spiritual journey” that he actually accomplished through his teaching and musical works, and also by means of the
influence of his aesthetic model on Cuban avant-garde composers during the second quarter of
the twentieth century.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
manuel_vega_QB_2013.pdf | 3.875Mb |
![]() |
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
manuel_vega_QB_2013.pdf | 3.875Mb |
![]() |