"Los muros hablan": protest and provocation in Puerto Rican feminist muralism
Authors
Vaquer Fernández, Kadiri J.Publisher
Instituto Franklin de Investigación en Estudios Norteamericanos, Universidad de Alcalá
Date
2020Bibliographic citation
Vaquer Fernández, Kadiri J. Los muros hablan: protest and provocation in Puerto Rican feminist muralism. Camino real: estudios de las hispanidades norteamericanas, 2020, v. 12, n. 15, p. 153-169. ISSN 1889-5611
Keywords
Colectivo Moriviví
Feminist art
Muralism
Provocation
Censorship
Arte feminista
Muralismo
Provocación
Censura
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
In 2015, the all-women art collective "Colectivo Moriviví" created a mural titled “Paz para la mujer” to promote awareness regarding gender-based violence in Puerto Rico. The mural depicted two nude women of color that covered their faces with their arms as if defending themselves from a violent blow. Months later, the mural was defaced by a group of people who decided to cover the two women’s nudity by painting white underwear on them. This essay further analyzes the racial, national, and patriarchal implications of this act of censorship and argues that the defacement was a reaction to the mural as it represented a form of provocation. The essay is divided
in four parts in order to provide context, to discuss the functions of graffiti and murals, to set the framework for a study of provocation, and to discuss the reception and repercussions of the “Paz para la mujer” mural. En el 2015, un colectivo de mujeres conocido como Colectivo Moriviví creó un mural titulado “Paz para la mujer” para llamar atención a la violencia de género en Puerto Rico. El mural representaba a dos mujeres negras desnudas que se cubrían la cara con los brazos como si se defendieran de un golpe. Unos meses más tarde,
el mural fue censurado por un grupo de personas que decidieron cubrir la desnudez de las dos mujeres representadas pintándoles ropa interior blanca. Este ensayo analiza las implicaciones raciales, nacionales y patriarcales detrás de este acto de censura y arguye que la censura fue una reacción al mural ya que representaba una forma de provocación. El ensayo se divide en cuatro partes con el fin de proveer contexto, de discutir las funciones del graffiti y los murales, de brindar un marco de estudio de la provocación y para discutir la recepción y
repercusiones del mural “Paz para la mujer”.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
muros_vaquer_CR_2020_N15.pdf | 334.2Kb |
|
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
muros_vaquer_CR_2020_N15.pdf | 334.2Kb |
|